Portfolio expositie The Black Box – Vincent van Mullekom

Tijdens de cursus ben ik uitgedaagd, gefileerd, gepusht, geïnspireerd en aangemoedigd. Maar nu komt het engste van heel de cursus: een blog schrijven over mijzelf. Wie is Vincent? Ik denk dat onderstaand zelfportret uit de begincursus mij mooi samenvat: ik ben een fotograaf, sporter, schijnheilige en Bourgondiër. Maar in de kern ben ik de gezinsman. Het is een oude foto, twee jaar geleden is het gezin uitgebreid met Thijme.

Vincent van Mullekom

Voorafje: opening the “black box”

Tijdens de beginners- en vervolgcursus heb ik geleerd mooie foto’s te maken. Mijn portfolio was dan ook redelijk gevuld, maar met traditionele macro- en landschapsfoto’s. Aan het begin van deze cursus kregen we een zwarte doos. De fotograaf in mij wilde de doos vullen met iets origineels, iets eigens. Iets met…. Tja wat eigenlijk?

Tussengerecht: thinking outside the “box”

Tijdens de filosofische zoektocht naar het antwoord werd ik geïnspireerd door Vyacheslav Mishchenko. Echter waren zijn foto’s te lief volgens de schijnheilige. Niet smakelijk genoeg volgens de bourgondiër in mij. Zij namen de zoektocht over en kwamen met twee verrassende verhalen terug. De ene licht, de andere donker van stijl maar beide iets met…. slakken?!?

Hoofdgerecht: over het instrueren van slakken

En toen moest de fotograaf aan de slag. In de tuin werd een oppottafeltje omgebouwd en ook in de keuken verrees een studiootje waar 100den foto’s van slakken werden gemaakt. Maar het duurde even voordat er een goede foto kwam. Want niemand had mij verteld dat slakken geen oren hadden, dus geen instructies konden opvolgen. Maar ook de zoektocht naar de juiste instellingen en eigen stijl vergde de nodige foto’s.

Mijn vriendin kwam ondertussen op voor de slakken. Dankzij haar strenge toezicht hebben alle modellen de fotoshoots ook overleefd. Wat de boergondiër weer jammer vond natuurlijk.

Dessert: black or white?

De honderden foto’s en het hoge niveau van mijn collega’s leidde onherroepelijk tot #keuzestress. En zelfs nu ik dit stukje schrijf, twijfel ik nog. Ga ik voor wit… of toch voor zwart of…. Een van mijn “darlings” die de expositie zo ie zo niet gaat halen is onderstaande vakantiefoto van de modellen. Nieuwsgierig naar de foto’s voordat ze op vakantie gingen? Kom dan naar de expo en schuif “aan tafel”.

Na-tafelen: You got talent?

Ik wil bij deze Marcel, Hella en de medecursisten bedanken. Jullie hebben het beetje talent in mij naar boven gehaald en me boven mezelf laten uitstijgen. Ik ben trots op mijn portfolio en dat had ik zonder jullie niet bereikt. Hoedje af, diepe buiging.. bedankt.

En natuurlijk mijn gezinnetje… waarvan de één mijn passie voor slAkJEs?!? heeft overgenomen. En de ander voorlopig geen slak meer kan zien. En ik? Ik ga glazen poleren voor de expositie. Het heet niet voor niets:

Aan Tafel!!

Expositie The Black Box
27 oktober van 10.00 tot 16.00 uur.
28 oktober 2018 van 11.00 tot 16.00 uur.
Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD, op de 4e etage van de Apparatenfabriek op Strijp-S te Eindhoven

Entree: Gratis

Bekijk ook de blog van:
Prem Dihal
Carla Tax
Charlotte van den Brand
Niels van Dijk
Jolanda Verhoeks
Desiree Mollet

1. We zijn zeer benieuwd naar je presentatie. Op basis van al je verhalen heb je je hobby en koken goed verteerbaar vastgelegd. Succes met je vervolgstappen.