Portfolio expositie The Black Box – Prem Dihal

Als iemand mij vraagt wat voor een fotograaf ik ben dan antwoord ik meestal voorzichtig én schertsend dat ik een welwillende amateurfotograaf ben. Fotograferen in de analoge tijd was voor mij vooral om praktische redenen en om de onderwerpen te laten zien in de trant van “kijk, zo zag het er uit”. Het was meer registrerend dan artistiek van aard. Ontwikkelen en afdrukken deed ik ook wel eens (zwart/wit) in de doka.

Mijn digitale tijdperk met een spiegelreflexcamera begon in 2013. Het had toen nog steeds iets van kiekjes maken. Maar ondersteund door een drietal fotografiecursussen bij de Fotoclub Eindhoven (gevorderden, Lightroom, portfolio) ben ik vanaf eind vorig jaar serieuzer aan de slag gegaan en wil ik mij gaan toeleggen op documentaires (bijzondere beroepen) en natuurfotografie (reptielen, amfibieën en fungi). Ik heb een bewuste keuze gemaakt uit mijn fotografieonderwerpen. Zo’n sanering raad ik iedereen aan.

Prem Dihal

Bandenreparateur - The black box expositie - Prem Dihal

De bijzondere beroepen die ik wil volgen zijn beroepen waar een beetje op neergekeken wordt en haast nooit gefotografeerd worden. Ik ben begonnen met deze beroepen in Suriname te fotograferen. Gaandeweg is ook het idee ontstaan om de Nederlandse kant er tegenover te zetten.

Zodoende heb ik vrachtwagenbandenreparateurs in beeld gebracht. Je ziet dan hoe twee jonge mannen met twee sleutels een kapotte band van de velg halen en een andere band erop zetten en later oppompen.

Je treft bij mij steeds minder foto’s aan van alledaagse dingen of gebeurtenissen. Enerzijds zie je bijvoorbeeld foto’s van dieren diep uit het Amazone oerwoud en anderzijds ook foto’s van bijzondere sporten en evenementen ‘om de hoek’ (golf, cricket, triatlon, marathon, Rainbowrun).

Mijn foto’s kenmerken zich ook door de zeer beperkte nabewerking. Het is ook de bedoeling dat ik bij mijn foto’s meer achtergrondinformatie ga aanleveren.

Kikker bij nacht - The black box expositie - Prem Dihal

Leguaanpoot bij daglicht - The black box expositie - Prem Dihal

Naast de bovengenoemde onderwerpen heb ik in beperkte mate productfotografie in mijn portfolio. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat ik een commerciële fotograaf ga worden omdat ik mijn fotografie vooral wil gebruiken als ondersteuning van mijn andere bezigheden. Daar is mijn selectie ook op gebaseerd. Ik werk regelmatig mee aan pro deo opdrachten, meestal voor goede doelen. Al ben ik daar wel selectief in.

Golfster op de Dutch Amateur Championship - The black box expositie - Prem Dihal

Glazen potje uit apotheek - The black box expositie - Prem Dihal

Kom ook kijken naar de expositie van onze portfoliogroep tijdens de Dutch Designweek op 27 en 28 oktober 2018 bij Fotoclub op Strijp S in Eindhoven.

Expositie The Black Box
27 oktober van 10.00 tot 16.00 uur.
28 oktober 2018 van 11.00 tot 16.00 uur.
Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD, op de 4e etage van de Apparatenfabriek op Strijp-S te Eindhoven

Entree: Gratis

Bekijk ook de blog van: