Portfolio expositie The Black Box – Jolanda Verhoeks

Aaaaahhh was mijn eerste reactie, toen we hoorden dat er een blog moest komen voor de expositie. Een lichte paniek begon zich meester te maken. Hoe schrijf je een stukje over jezelf? Al mijn schroom opzij zettend zal ik toch een poging wagen.

Al vanaf kleins af aan maak ik foto’s van vakanties, dagjes uit en zelfs naar school ging regelmatig mijn toen nog ‘gewone camera met de bekende fotorolletjes mee. Dit waren uiteraard geen hoogstandjes maar ik vond het erg leuk om te doen. Vooral huisdieren en dierentuindieren waren toen al een favoriet onderwerp.

Zo’n jaar of zes geleden kwam eindelijk de mogelijkheid om een spiegelreflexcamera te kopen. Mijn favoriete onderwerpen waren de eigen huisdieren maar ook naar de dierentuin ging de camera mee. Zo volgde ik ook mijn eerste workshop dierentuinfotografie bij Rob Doolaard, wat heel leerzaam was.

Drie jaar geleden wilde ik mij verder verdiepen en meer leren. Hoe een mooie compositie te maken en daarnaast wil ik mij ook verdiepen in andere onderwerpen dan alleen dieren. Zo kwam ik bij Fotoclub terecht en volgde mijn eerste cursus daar, de beginnerscursus. Hierna had ik de smaak te pakken en deed ook de vervolgcursus erbij. Hoewel er veel onderwerpen leuk waren kwamen de dieren toch steeds weer terug en de keuze was gemaakt. Ik zou mij toeleggen op dierenfotografie. Zo stapte ik ook de cursus (portfolio) in die naar deze expositie geleid heeft. Dierenfotografie blijkt ook nog heel breed te zijn en bij de eerste les kwam ik met een zooi foto’s van zowel mijn eigen huisdieren, dierentuindieren en de paardensport.

De foto’s van honden bleken het meest aan te spreken en na een tijdje zoeken, denken en piekeren kreeg ik het idee om de HR honden (dit zijn honden die volgende de regering vallen onder de zogenoemde gevaarlijke honden, denk aan pitbulls of staffords) op de gevoelige plaat vast te leggen en zo de andere kant van deze honden te laten zien.

Om te oefenen vroeg ik een bekende. Zij heeft een hond die in een groep honden valt en die had ik ook al eens ontmoet. Gelukkig vond ze het heel leuk om te doen en een afspraak was snel gemaakt. Na een lange dag op stap en veel foto’s gemaakt te hebben van de hond in verschillende posities, standen en acties ging ze op het gras zitten en begon met haar hond te spelen. Heel spontaan en in het begin niet in de gaten hebbend begon ik foto’s te maken van dit tafereel. De eerste foto was raak!

Jolanda Verhoeks

The black box expositie - Jolanda Verhoeks

Dat was een lang intro maar aan de hand van die eerste foto ontstond het idee om de band van baasjes en hun honden vast te leggen. Een tweede fotoshoot werd gepland, we namen wat verschillende kleding mee om te kunnen variëren en konden weer aan de slag. Na uitzoeken op de computer bleek dat het niet altijd van een leien dakje gaat en er soms foto’s die veel potentie hadden toch niet helemaal goed gelukt waren.

The black box expositie - Jolanda Verhoeks

Het fotograferen van dieren vergt vaak veel geduld. Ze willen lang niet altijd doen wat hun baasje (of de fotograaf) wil.

The black box expositie - Jolanda Verhoeks

Dieren trekken soms zo hun eigen plan. Een shoot in het water kan zo wel eens letterlijk in het water vallen. Wat een goed gelach tot gevolg heeft.

The black box expositie - Jolanda Verhoeks

In het geval van honden hebben we het geluk dat zij vaak wel goed om te kopen zijn. Voor iets lekkers doen ze precies wat hun baasje van ze wil.

The black box expositie - Jolanda Verhoeks

Hierboven is een kijkje bij de fotoshoots die ik heb gehad met verschillende mensen en hun honden. Waarbij de bloopers zeker niet mogen ontbreken. Nieuwsgierig geworden naar hoe een band tussen hond en mens er op beeld uitziet en welke foto’s de expositie wel gehaald hebben? Kom dan langs op 27 en 28 oktober en laat je verrassen.

Expositie The Black Box
27 oktober van 10.00 tot 16.00 uur.
28 oktober 2018 van 11.00 tot 16.00 uur.
Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD, op de 4e etage van de Apparatenfabriek op Strijp-S te Eindhoven

Entree: Gratis

Bekijk ook de blog van: