Paul Veltman Fotografie 1967

In The Picture: Paul Veltman

Geregeld zetten we een fotograaf In The Picture. Dit zijn mensen zoals jij en ik die graag fotograferen in hun vrijetijd of als beroep. Wie zijn deze mensen? Wat voor foto’s maken ze? Ken jij ook iemand die een keer In The Picture gezet mag worden? Tip ons dan. Deze keer staat mijn fotografiedocent van 20 jaar geleden In The Picture, Paul Veltman.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotografie?

Zoals vele fotografen, je maakt van je hobby je beroep wat in de jaren zestiger jaren wat eenvoudiger was als tegenwoordig.

Wat vind je zo leuk aan fotografie?

Steeds weer de verrassing om nieuwe uitdagingen aan te gaan, mensen te ontmoeten, maar ook zoals in mijn geval, dat ik fotografielessen heb kunnen geven bij het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven.

Fotografie: Paul Veltman - Studiowerk II
Fotografie: Paul Veltman - Studiowerk III
Fotografie: Paul Veltman - Studiowerk

Kan je iets meer vertellen over de fotografie en video-projecten waar je aan je werkt of gewerkt hebt?

Ik heb drie jaar lang gewerkt aan een documentaire over de Genneper Hoeve in de vier jaar getijden die inmiddels al op diversen locaties is vertoond. 7. In het verleden heb ik in opdracht foto’s van Eindhoven gemaakt voor de VVV en videoproducties voor de gemeente Eindhoven. Nu ben ik vooral actief met video bij Eindhoven in Beeld als vrijwilliger.

Waar haal je inspiratie vandaan?

Vooral foto-exposities bezoeken, fotoboeken en fotofestivals.

Fotografie: Paul Veltman - 1974
Fotografie: Paul Veltman -Delta Expo 1985

Bewerk je je foto’s en wat doe je eraan?

Weinig wat betreft digitale bestanden, wel veel materiaal uit het analoge tijdperk,
dus scannen en bewerken. De foto’s die ik maak sorteer en archiveer ik en soms breng ik mijn foto’s onder bij archieven van derden.

Wat of waar wil je absoluut nog eens een keer fotograferen/ filmen?

Vorig jaar heb ik een documentaire gemaakt over fotograaf Paul de Nooijer. In de toekomst wil ik graag meer (video) portretten maken van bekende fotografen.

Fotografie: Paul Veltman 1974
Fotografie: Paul Veltman -Philips Strijp S 1982

Wat is jouw tip aan anderen?

Niet te snel je camera pakken eerst de situatie verkennen, niet eindeloos veel foto’s maken van hetzelfde onderwerp, dus vooral bewust kijken!

Fotografie: Paul Veltman - PMF matrijs 1982

Wat kunnen we binnenkort van je verwachten?

Deze maand op zondag 21 mei geef ik een lezing bij Eindhoven in Beeld. Dit gaat over “Fotografie als tijdsbeeld” in deze lezing zullen enkele korte videofragmenten en fotografische resultaten van mijn werk te zien waarbij ik het een en ander vertel. Daarnaast kan je ook nog de expositie “Fotografie in Beeld” bezoeken. De Entree is 2 euro inclusief een kopje koffie of thee. Jullie zijn van harte welkom.

Waar kunnen mensen meer van jouw werk vinden?

Op mijn website www.studiopaulveltman.nl Wel gedateerd, inmiddels pensionado en films op mijn YouTube kanaal (worden steeds aangevuld) en bij Eindhoven in Beeld.

Fotografie: Paul Veltman. Mijn analoge camera's voor werk 1982