« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.
mei 21

Lezing Paul Veltman bij Expositie van Eindhoven in Beeld

21 mei 2023 @ 14:00 - 16:00

Zondag 21 mei, 14.00 uur

Lezing door Paul Veltman, fotograaf en videomaker.

Deel 1:
Introductie over zijn werk als fotograaf, videomaker en docent fotografie, vanaf 1970 actief in de stad Eindhoven. Met opdrachtgevers o.a. voor Philips, de gemeente Eindhoven, VVV Eindhoven, High Tech Campus en diverse Eindhovense bedrijven. In de presentaties zullen enkele korte videofragmenten en fotografische resultaten van zijn werk te zien zijn.

Deel 2:

Fotografie als tijdsbeeld, de waarde van het vastleggen van het moment. Een foto gemaakt in het heden is morgen al het beeld uit het verleden. Vele fotografen hebben Eindhoven fotografisch vastgelegd en de resultaten van hun werk geven een prachtige terugblik van onze stad. Bijzonder om te zien hoe iedere fotograaf de stad op zijn manier heeft gefotografeerd. In deze lezing zullen diverse fotografen de revue passeren die in Eindhoven actief zijn geweest. Terug in de tijd zien we dat er in 1860 de fotografie in Eindhoven al was ingeburgerd. Er waren meerdere fotografen actief in onze stad. Een foto uit 1864 laat de bouw van de Catharinakerk zien, een bijzondere foto omdat er in die jaren de fotografie alleen was weggelegd voor beroepsfotografen en welgestelde burgers. De toepassing van de fotografie was in die jaren een moeilijk proces. Hoe bijzonder dat wij heden ten dage de beelden nog kunnen zien hoe Eindhoven in het verleden eruitzag, dit is mede te danken aan het bewaren in archieven en het publiceren in boeken. Een mooi voorbeeld zijn de fotoboeken uit de jaren tachtig van Karel Vermeeren “Eindhoven vroeger en nu” die het heden en verleden mooi heeft weergegeven hoe onze stad verandert is. De bijzondere zwart/wit foto’s van Martien Coppens, Eindhoven als belangrijke industriestad. Het stadsbeeld verandert snel en daarom is het zeker van belang om ook nu beelden vast te leggen van Eindhoven. Eindhoven in Beeld is zeer actief daarmee bezig zowel in het heden als in het verleden om materiaal te kunnen tonen o.a. op de website, exposities en boekjes.

Adres:
Gasfabriek 4, op het NRE-terrein te Eindhoven.

Datum:
21 mei 2023