Workshop Strobist-fotografie behind the scenes

Woensdagavond 08 Maart was het weer zover, de eerste workshop Strobistfotografie bij fotoclub.nl van dit jaar. Wat houd deze workshop strobist eigenlijk in? Om je daar een indruk van te geven geef ik je hieronder een korte samenvatting van de workshop en een aantal “behind the scenes” foto’s van de opbouw van de setting samen met de uiteindelijke foto.

Strobisten is het werken met meerdere opzetflitsers op locatie, draadloos aangestuurd, om zo een bepaalde sfeer te creëren. Daarvoor is wat basiskennis van flitsen in algemeenheid wel noodzakelijk en dat behandel ik dan ook de eerste avond.

Deze avond behandelen we o.a. termen als: Sluitertijd en diafragma in combinatie met flitslicht – TTL – High speed sync – slow sync – afvallend licht en Witbalans inversie. Klinkt wellicht ingewikkeld maar je zult merken dat het allemaal wel meevalt.

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL1

We oefenen de theorie direct in de praktijk zodat je er direct in thuis raakt. Op de praktijkdag op zaterdag oefenen we het allemaal nog wat uitgebreider. We gaan de hele dag naar buiten en bouwen gezamenlijk een aantal settings zodat alle aspecten aan bod komen en iedereen kan oefenen.

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL3

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL2

We starten met 1 flitser, oefenen met high speed sync en oefenen met een juiste balans tussen flitslicht en omgevingslicht. Na de lunch wordt het allemaal nog spannender, dan gaan we een setting bouwen met 6 flitsers, kleurfilters en rook. Hier nemen we uitgebreid te tijd voor zodat iedereen goed kan oefenen en vooral kan leren wat je allemaal met flitslicht kunt maken.

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL4

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL5

De laatste avond neemt iedereen wat foto’s mee en gaan we deze in Lightroom bewerken. Hiervoor mag je je eigen laptop meenemen maar dat is zeker geen must. Daarnaast pakken we nog wat theorie op over een flitsmeter, grijskaart en lichtdiffusers. Kortom, voldoende te leren !

Workshop-Strobist-Fotografie-Fotoclub-NL

Ben je geïnteresseerd geraakt?

De volgende Strobist workshop staat gepland op;

– Dinsdagavond 30 Mei – les 1

– Zaterdag 10 Juni – les 2 praktijkdag

– Dinsdagavond 20 Juni – les 3

Meer informatie vindt je hier: https://www.fotoclub.nl/fotografie-cursussen/flitsfotografie

Hopelijk tot de 30ste mei !