Waterdruppels Fotograferen

Fotograferen van waterdruppels

Als creatief fotograaf zijn er een aantal onderwerpen die de rode draad in mijn fotografie vormen. Het onderwerp glas biedt mij door zijn transparantie oneindig veel mogelijkheden.

Eind vorig jaar ben ik begonnen met het fotograferen van waterdruppels, wat ook deze transparante eigenschappen heeft. Elke keer verzin ik een andere techniek en gebruik als achtergrond de eerder opgenomen beelden. De uitdaging voor mij is om de foto op een analoge wijze vast te leggen, waarbij ik alleen Adobe Lightroom gebruik om de optimale kleurbalans te creëren.

Hoe fotografeer je een waterdruppel?

Fotoclub Fan – Hans Keijzer

Profielpagina: www.fotoclub.nl/leden/hanskeijzer
Club: www.fotoclub.nl/clubs/fwgcoherente
Website: www.fotokeij.nl

Wie is Hans?
Ik ben geboren op 2 januari 1956 en opgegroeid in Amsterdam. In 1978 ben ik bij een importeur voor fotoartikelen gaan werken en heb daar mijn liefde voor de fotografie ontdekt.

Samen met een goede vriend was ik toen regelmatig te vinden op het circuit van Zandvoort om daar te fotograferen, daarna de donkere kamer in om de filmpjes te ontwikkelen en af te drukken. Eerst in zwart-wit maar later ook in kleur. Ik sloot mij vervolgens aan bij een fotoclub (FC de Meervaartlens) waar ik leerde mij creatief verder te ontwikkelen.

In 1985 verhuisde ik naar Ouderkerk aan de Amstel en heb mij daar aangesloten bij de fotowerkgroep van Coherente. Vanaf 2010 ben ik daar met veel plezier de voorzitter van geworden.

Regelmatig exposeren wij foto’s in ons gemeentehuis en sinds dit bijzondere jaar zijn wij ook digitaal gegaan op fotoclub.nl.

Waterdruppelfotografie in de praktijk

Dit is op vele manieren mogelijk, ik bespreek hieronder de methode die ik gebruik.

Wat heb je nodig:

• Camera met macrolens (of tussenring), in mijn geval is dat de Fuji X-T3 met de 60mm macrolens
  • Een stevig statief en een draadontspanner
  • Een waterdruppelkit, in mijn geval is dat die van MIOPS en de MIOPS app voor op mijn mobiel
  • Een of twee flitsers (waarvan één verbonden met de MIOPS)
  • Een groot glas of een glazen bak
  • Een meetlat om een vaste hoogte in te kunnen stellen
  • Een achtergrond constructie
  • En mijn special is een selectie kleurrijke foto’s op ongeveer 30×40 cm als achter- en/of ondergrond

De eerste keer dat ik hiermee aan de slag ging was voornamelijk het vinden van een aantal standaard waarde om één druppel en later ook meerdere druppels te kunnen vast leggen. Voor deze test gebruikte ik alleen een witte achtergrond. Het betekende veel missers maar uiteindelijk begon ik het door te krijgen. Met de gevonden vaste waarde ben ik daarna verder gaan experimenteren.

Het fotograferen van één druppel

Camera instelling: Manual focus, B(bulb), diafragma F11, Flits uit, ISO 100 of 200, OIS uit

Flitser instelling: handmatig 1/16, richt de flitser onder een hoek van ongeveer 45° op de achtergrond

MIOPS-instellingen:

• Afstand Miops tot wateroppervlakte: 26 cm
  • Zet Miops aan en koppel deze met de app op je mobiel
  • Trigger instellingen: Drop 1 is 50 ms, trigger op flashmode en delay 360 ms

Handelingen:

• Stel één keer handmatig scherp op het midden waar de druppel gaat vallen
  • Maak de foto en beoordeel hem Pas instellingen aan indien nodig en maak de foto nog een keer
  • Zodra het beeld goed is noteer dan eventueel afwijkende instellingen

Het fotograferen van twee druppels