Onbekend Terrein – Edward Hollander – Expositie 21, 22, 28 en 29 oktober 2017

Samen met mijn vrouw Elke heb ik een fotografiebedrijf. We fotograferen voornamelijk bruiloften, bijzondere feesten en loveshoots, maar we maken ook intieme sessies vol verhalen met ouderen. We proberen hierbij zo veel mogelijk documentair te werken.

Afgelopen jaar had ik enorm de behoefte om weer met een langdurig kunstzinnig project bezig te zijn. Om mezelf de opdracht te geven een idee en gevoel helemaal uit te diepen. Vandaar dat het me geweldig leek om dit binnen projectfotografie verder vorm te gaan geven! Door de docenten en gastdocenten werd ik enorm uitgedaagd om te blijven werken en zeker aan het einde om te blijven zoeken naar het verhaal dat je wilt vertellen.

Onbekend-Terrein-Edward- Hollander-1

Het is af en toe heel zwaar geweest, maar uiteindelijk heerlijk om op deze manier te werken aan je eigen verhaal! Na de kunstacademie heb ik me voornamelijk bezig gehouden met vrij werk. Mijn fotografische werken kenmerkten zich door leegte en verlaten ruimten. Vaak fotografeerde ik in een industriële context. Ik was met name geboeid door industrie afgezet tegen een idyllisch landschap.

Hoe bijvoorbeeld een olieraffinaderij het landschap kan bepalen, doordat veel niet ommuurd is. De vrij esthetische beelden hebben op een gegeven moment plaats gemaakt voor het verbeelden van de verhalen van de binnenkant, waar daadwerkelijk gewerkt wordt. Daar zijn mensen bezig met het creëren en verwerken van materialen die we dagelijks gebruiken of waar we niet bij stil staan, maar die we wel nodig hebben.

Onbekend-Terrein-Edward- Hollander-2

Doordat ik me de laatste 1,5 jaar volledig heb gericht op het documentair fotograferen van mensen en emoties binnen onze eigen praktijk is het voor mij nu een logisch gevolg om juist binnen bij bedrijven reportages te maken. Ik heb zeer veel bedrijven benaderd voor het maken van een reportage. Omwille van de veiligheid, privacy en tijd van het bedrijf om mij te kunnen begeleiden was het niet altijd mogelijk mij te ontvangen. Gelukkig waren er toch bedrijven die hun deuren voor mij geopend hebben. Mede daardoor kon ik echt op zoek naar de beelden die ik voor ogen had. En natuurlijk werd ik enorm verrast door de plekken die ook voor mij voor het eerst zichtbaar werden! Ik wist meteen dat dit project nog veel langer zal gaan duren dan enkel dit jaar.

Expositie_Fotoclub

Mijn project gaat over het feit dat we leven in een wereld waarin we steeds meer gewend zijn om enkel in aanraking te komen met een eindproduct. We zijn vervreemd aan het raken van grondstoffen die nodig zijn bij de vervaardiging van een product. Mijn doel is om in een serie beelden te laten zien in wat voor onbekende omgevingen producten tot stand komen en hoeveel energie en mankracht hierbij nodig is. Als toeschouwer kan men meer bewust worden door het onbekende bekender te maken. Wellicht word je hierdoor spaarzamer, minder roekeloos, minder generaliserend en kan je betere en duurzamere keuzes maken.

Mijn dank aan Hella Martens en Marcel Wiegerinck is heel groot, maar zeker ook aan alle deelnemende bedrijven waar ik welkom was om te fotograferen. Dankzij hen kan ik anderen laten kennismaken met deze onbekende plekken en het werk dat hier plaatsvindt.

Website van Edward Hollander:  https://www.azconafotografie.nl

Expositie FotoProjectFour

Data: 21,22, 28 en 29 oktober 2017
Tijd:
van 12 tot 16.00 uur.

Adres:
Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD te Eindhoven
4e etage van de apparatenfabriek op Strijp-S

Entree, Koffie en Thee gratis!

Bekijk ook de blog van Alwin de Lang https://www.fotoclub.nl/artikel/archinatuur-alwin-de-lang-foto-expositie

Onbekend-Terrein-Edward- Hollander-3