Get The Picture: Schaduw in het donker

Dagen
Uren
Seconden
Deze Get The Picture Challenge is voorbij. Doe mee met de foto-uitdaging van deze maand. Check de blog op elke eerste van de maand voor de niewe foto-uitdaging.

Het fotograferen van schaduwen in het donker kan een uitdagende, maar fascinerende onderneming zijn. De foto hierboven heb ik gemaakt met mijn mobiele telefoon tijdens een verbouwing van onze keuken en huiskamer. Hier zijn enkele tips en tricks om je te helpen bij het vastleggen van boeiende foto’s in donkere omstandigheden:

Tips & Tricks

1. Gebruik een statief: Gebruik een statief om bewegingsonscherpte te voorkomen.

2. Gebruik een laag ISO-getal: Door een laag ISO-getal te gebruiken, minimaliseer je ruis in je foto’s, zelfs in donkere omstandigheden.

3. Breng schaduwen in evenwicht met belichting: Experimenteer met de belichting om de schaduwen te benadrukken.

4. Werk met lange sluitertijden: Langere sluitertijden helpen bij het vastleggen van meer licht, zelfs in donkere omstandigheden.

5. Zoek naar interessante lichtbronnen: Donkere omgevingen hebben vaak interessante lichtbronnen, zoals straatverlichting, kaarsen of vuur. Deze kunnen mooie schaduwen creëren en je foto’s een sfeervolle uitstraling geven.

6. Focus handmatig: In donkere omstandigheden kan automatische scherpstelling problemen veroorzaken.

7. Wees geduldig en oefen.

Extra Uitdaging: Schaduwen, emoties en stemmingen.

• Voor als je wat extra uitdaging wil bij deze foto-uitdaging. Verken de manier waarop schaduwen emoties en stemmingen kunnen overbrengen, zelfs in het donker.

• Probeer met deze opdracht een verhaal te vertellen of een bepaalde emotie vast te leggen door gebruik te maken van schaduwen en beperkt licht.

• Deze extra uitdaging is bedoeld om voor jou de lat wat hoger te leggen.

• Je kan slechts ÉÉN foto per maand insturen en altijd tot en met de 28e van deze maand. Met of zonder extra uitdaging, in totaal maar 1 foto.

Wat is de Get The Picture Challenge?

Elke maand krijg je een nieuwe foto-uitdaging om te gaan fotograferen. Je wordt geïnspireerd door onze Get The Picture Fotoclub van bevriende fotografen die samen met jou aan deze uitdaging deelnemen.

In de Get The Picture Fotoclub kan je naast je gemaakte foto’s insturen ook vragen stellen die je hebt bij het maken van je foto’s voor de Get The Picture Challenge.

Iedereen die meedoet wordt ook uitgedaagd om andere mensen vooruit te helpen door o.a. vragen te beantwoorden die bij de discussies worden gesteld. Ook het geven van feedback, tips en tricks zijn voor iedereen een waardevolle aanvulling.

Kortom de Get The Picture Challenge is een leuk manier om inspiratie en nieuwe ideeën op te doen en om betere foto’s te maken je camera beter te beheersen. De Get The Picture Challenge is geen fotowedstrijd en iedereen kan meedoen op elk niveau. Het is jouw uitdaging.

Spelregels!

1. De foto moet gemaakt zijn na de eerste van elke maand als de nieuwe Get The Picture Challenge live gaat. Foto’s mogen dus niet eerder gemaakt zijn en/of uit je archief komen.

2. Geen logo’s, namen en teksten in de foto’s in de vorm van een watermerk. Je mag wel logo’s, namen en teksten fotograferen.

3. Geef een beschrijving hoe je de foto hebt gemaakt, waarom dit jouw beste foto is en /of  eventueel met welke instellingen.

4. Stuur je foto in! Je mag maximaal 1 foto toevoegen per Get The Picture Challenge. Je voegt je foto toe aan het fotoalbum in de Get The Picture Fotoclub die bij deze uitdaging hoort.

De beste inzendingen van vorige maand. Foto-Uitdaging: Natuurtinten.

Wat een prachtige inzendingen van Get The Picture Oktober 2023 Natuurtinten. Dit zijn de beste foto’s van vorige maand. Wil je alle inzendingen bekijken van vorige maand? Dat kan hier. Vaak wordt na de inleverdatum (dat is elke maand tot en met de 28e van die maand) nog een foto geupload. Helaas kan is deze niet meenemen bij de beste inzendingen. Lees daarom goed de spelregels!