Get The Picture: Abstract!

Foto-Uitdaging: Abstract! | 8 tot en met 28 augustus 2023

Abstracte fotografie
Dagen
Uren
Seconden
Deze Get The Picture Challenge is voorbij. Doe mee met de foto-uitdaging van deze maand. Check de blog op elke eerste van de maand voor de niewe foto-uitdaging.

Abstracte Fotografie: Een Verkenning van Creatieve Expressie Abstracte fotografie, een intrigerende en unieke tak binnen de fotografie, daagt de conventionele regels uit en opent deuren naar een wereld van grenzeloze creatieve expressie.

Door gebruik te maken van kleuren, vormen, lijnen en texturen verkent deze artistieke discipline het onzichtbare, het ongrijpbare en het mystieke, waardoor de kijker wordt uitgedaagd om hun verbeeldingskracht te gebruiken en een persoonlijke betekenis te ontdekken in elk beeld.

Deze fotouitdaging met als thema; Abstract! neemt je mee op een reis door de fascinerende wereld van visuele poëzie. Van het vereenvoudigen van alledaagse objecten tot het vangen van beweging in een enkele klik, abstracte fotografie biedt eindeloze mogelijkheden voor zowel beginnende als ervaren fotografen om hun creatieve stem te laten horen.

Ga de uitdaging aan en verken de onbegrensde mogelijkheden van abstracte fotografie!

Voor meer inspiratie en foto’s ga naar je naar onze Abstract Club https://www.fotoclub.nl/clubs/abstract-961815929/photos/

Tips & Tricks

Hier zijn vijf tips om je op weg te helpen met abstracte fotografie:

• Verken vormen, lijnen en patronen: Zoek naar interessante vormen, lijnen en patronen in je omgeving. Focus op deze elementen en experimenteer met verschillende perspectieven en composities om abstracte en intrigerende beelden te creëren.

• Gebruik onscherpte en beweging: Experimenteer met onscherpe effecten, panning (meebewegen met bewegende onderwerpen) en lange sluitertijden om bewegingsonscherpte te creëren. Dit kan leiden tot dynamische en abstracte beelden.

• Zoom in op details: Neem de tijd om in te zoomen op kleine details van objecten of texturen. Kijk naar de wereld op een microscopisch niveau en ontdek de verborgen schoonheid in alledaagse dingen.

• Gebruik kleuren en contrasten: Felle kleuren en contrasten kunnen je foto’s een krachtige uitstraling geven. Zoek naar opvallende kleurencombinaties.

• Speel met licht en schaduw: Zoek naar interessante lichtinval, creëer silhouetten of gebruik tegenlicht om intrigerende composities te maken die de nadruk leggen op vormen en patronen.

Extra Uitdaging: Dubbele belichting

• Dubbele belichting (double exposure) is een techniek waarbij je twee (of meer) verschillende beelden over elkaar legt in één foto. Deze techniek kan leiden tot zeer interessante en abstracte resultaten, waarbij de grenzen tussen de onderwerpen vervagen en nieuwe beelden ontstaan.

• Stap 1: Zoek naar geschikte onderwerpen: Kies twee (of meer) onderwerpen met verschillende vormen, texturen of kleuren. Deze onderwerpen kunnen natuurlijke elementen, architectuur, stadsgezichten, of zelfs portretten zijn. Het doel is om een interessant contrast te creëren tussen de onderwerpen.
    Stap 2: Schakel je camera in de dubbele belichtingsmodus, als deze functie beschikbaar is. Als je camera deze functie niet hebt kun je in plaats daarvan meerdere opnamen maken en deze later in een fotobewerkingsprogramma samenvoegen.
    Stap 3: Maak de eerste belichting: Maak een foto van het eerste onderwerp, waarbij je de compositie en belichting zorgvuldig overweegt.
    Stap 4: Maak de tweede belichting: Maak nu een foto van het tweede onderwerp zonder de camera te verplaatsen. Probeer de overlapping van de onderwerpen in gedachten te houden en denk na over hoe ze met elkaar kunnen interageren.
    Veel plezier en succes

Wat is de Get The Picture Challenge?

Elke maand krijg je een nieuwe foto-uitdaging om te gaan fotograferen. Je wordt geïnspireerd door onze Get The Picture Fotoclub van bevriende fotografen die samen met jou aan deze uitdaging deelnemen.

In de Get The Picture Fotoclub kan je naast je gemaakte foto’s insturen ook vragen stellen die je hebt bij het maken van je foto’s voor de Get The Picture Challenge.

Iedereen die meedoet wordt ook uitgedaagd om andere mensen vooruit te helpen door o.a. vragen te beantwoorden die bij de discussies worden gesteld. Ook het geven van feedback, tips en tricks zijn voor iedereen een waardevolle aanvulling.

Kortom de Get The Picture Challenge is een leuk manier om inspiratie en nieuwe ideeën op te doen en om betere foto’s te maken je camera beter te beheersen. De Get The Picture Challenge is geen fotowedstrijd en iedereen kan meedoen op elk niveau. Het is jouw uitdaging.

Spelregels!

1. De foto moet gemaakt zijn na de eerste van elke maand als de nieuwe Get The Picture Challenge live gaat. Foto’s mogen dus niet eerder gemaakt zijn en/of uit je archief komen.
  2. Geen logo’s, namen en teksten in de foto’s in de vorm van een watermerk. Je mag wel logo’s, namen en teksten fotograferen.
  3. Geef een beschrijving hoe je de foto hebt gemaakt, waarom dit jouw beste foto is en /of  eventueel met welke instellingen.
  4. Stuur je foto in! Je mag maximaal 1 foto toevoegen per Get The Picture Challenge. Je voegt je foto toe aan het fotoalbum in de Get The Picture Fotoclub die bij deze uitdaging hoort.

De beste inzendingen van vorige maand, Luchten! Boven water en land.

Complimenten voor alle mooie inzendingen. Dit keer dus een ruimere maar lastige keuze. Dit zijn volgens ons de mooiste foto’s van vorige maand.