Een foodfoto maken met één lichtbron

Fotograferen met één lichtbron is de eenvoudigste manier om met foodfotografie te beginnen. Je kan er daglicht (natuurlijk licht) of kunstlicht voor gebruiken. Voor daglicht kan je gebruik maken van bijvoorbeeld een raam. De mooiste foto’s krijg je met zacht licht. Dit zie je vaak bij een heldere dag met een dun laagje wolken. Als het een zonnige dag is kan je gebruik maken van een diffuser (Dit kan een witte lap zijn van vitrage of gewoon stof). Als je met kunstlicht gaat werken kan je gebruiken van een reportage of studioflitsers in combinatie met een softbox of een diffuser.

Deze foto heb ik met één studioflitser en een softbox erop gemaakt. Door gebruik te maken van de softbox krijg je een mooi zacht licht wat heel goed bij foodfotografie past.

Ik zet mijn camera op de M-stand en stel ik mijn camera in met vaste waarden. In dit geval heb ik mijn camera ingesteld op; 1/160 seconden, f/5.6 en ISO 100. De hoeveelheid licht regel ik dan met behulp van de studioflitser. Je camera instellen laat je gewoon staan.

Je kan deze foto ook maken met natuurlijk licht zoals daglicht door een raam. In dit geval kan je de camera op diafragmavoorkeuze zetten. Dat is de A of Av-stand op je instelwiel. Je kan dan met je plus/min knop, de belichting corrigeren naar wens.

Verder fotografeer ik altijd in RAW-formaat zodat ik de foto’s achteraf nog optimaal kan bewerken. Omdat met Foodfotografie altijd met een statief werk kan ik mijn ISO-waarde laag houden (in mijn geval op ISO 100) waardoor je ruis in je foto’s kan voorkomen.

Om de belichting te optimaliseren maak ik gebruik van zilveren en witte lichtreflectors. Ik zal verderop laten zien wat het verschil is in licht in je foto.

Food-Fotografie-Uitleg
Fotografie: Iryna Melnyk

1. Foto met één lichtbron (softbox) zonder reflectors

Foodfotografie Opstelling met  één studioflitser en een softbox erop.
Mijn opstelling met één studioflitser en een softbox maar zonder reflectors.

In dit voorbeeld fotografeer ik een kopje thee met een chocoladebroodje.

Ik wilde graag een landelijke sfeer creëren, daarom heb ik gekozen voor een houten onder/ achtergrond en een ouderwets theekopje met een schoteltje.

Dit kopje heb ik in een kringloopwinkel gekocht, daar kan je heel veel interessante dingen vinden die erg mooi zijn om te gebruiken bij foodfotografie.

De softbox staat links van het kopje. Het is zijlicht omdat het licht van de zijkant van het onderwerp komt. Dit is een van de meest gebruikte lichtopstelling in de foodfotografie.

Als je naar de rechterzijde van het kopje kijkt, zie je dat het kopje en de schaduwen behoorlijk donker zijn. Om de schaduwen lichter te maken gebruik ik een zilveren reflector.

Het resultaat met één studioflitser en een softbox maar zonder reflectors.
Dit is het resultaat met de hierboven genoemde opstelling

2. Foto met één lichtbron en één reflector

Food-Fotografie-Licht-Refelctor

Als reflector heb ik gewoon een stukje spiegelkarton van de hobbywinkel gebruikt. Je kan ook gewoon wit karton of een piepschuimplaat gebruiken.

De reflector plaats je eigenlijk altijd tegenover je lichtbron. Het is erg belangrijk als je met je refelctor aan de slag gaat dat je goed kijkt naar de schaduwen op je onderwerp zodat je deze goed kan inlichten met je reflector.

In mijn geval heb ik de reflectoreen beetje naar voren gezet om een mooi belicht kopje thee te kunnen krijgen.

3. Foto met één lichtbron met reflector en panelen

Foto met één lichtbron met reflectors en panelen

Als je minder aandacht op de achtergrond wil leggen, kan je deze donkerder maken met behulp van een zwarte panelen.

Als paneel gebruik ik een foamboard (een hard schuim dat een beide zijden is beplakt met papier). Ik heb een foamboard gekocht die aan de ene kant wit is en aan de andere kant zwart. Ik kan deze nu als witte reflector en als lichtblokker te gebruiken.

Ik zet een zwart paneel aan de rechter kant van mijn opstelling om het licht van mijn witte muren tegen te houden, en aan de andere zet ik een paneel neer om het licht dat op de achtergrond valt, tegen te houden.

Op deze manier krijg ik een goed belicht kopje thee en een donkerdere maar sfeervolle achtergrond.

Het resultaat met één studioflitser en een softbox met reflectors en panelen.

Welke van de drie gemaakte foto’s is volgens jou het mooist? (en waarom?)

Wil je in contact komen met anderen die ook graag meer willen doen met Foodfotografie? Meld je dan aan bij onze kersverse club over Foodfotografie.

Meld je kosteloos aan via deze link: https://www.fotoclub.nl/clubs/foodfotografie