5 nieuwe mogelijkheden in Affinity Photo

Affinity Photo is een redelijk nieuwe speler in de wereld van fotobewerking. De eerste versie van Affinity Photo werd in oktober 2014 gelanceerd. Het bedrijf achter Affiinty Photo heeft nu een volledig creatief pakket met applicaties voor fotobewerking, desktop publishing en grafisch ontwerp. Wil je ook leren werken met Affinity Photo en je kennis en ervaring delen met anderen? Ga naar onze Fotografie Vraagbaak.

1. PSD Smart Object importeren

Deze functie is er een waarvan we weten dat velen van jullie hebben gewacht. Affinity Photo heeft altijd PSD-documenten kunnen importeren (en exporteren), maar nu kan het ook slimme objecten importeren. Slimme objecten worden geconverteerd naar ‘ingesloten documenten’ en een vergelijkbare workflow kan worden toegepast:

Selecteer eenvoudig de ingesloten documentlaag en kies Document bewerken op de contextwerkbalk (of dubbelklik op de laagminiatuur) om het slimme object op een nieuw tabblad te openen.

Dit wordt meestal gebruikt voor mockups waar je jouw eigen afbeeldingen kunt neerzetten en vervolgens terug kunt gaan naar het bovenliggende document en je ontwerp met het juiste perspectief kunt bekijken.

PSD slimme objecten importeren in Affinity Photo

2. Handmatige lenscorrecties

Handmatige lenscorrecties in Affinity Photo

Eerdere versies van Affinity Photo boden automatische lenscorrecties, maar 1.8 biedt een volledige handmatige override, zodat je elke gewenste lensprofielcorrectie kan toepassen.

Dit is een zegen voor foto’s gemaakt met handmatige lenzen (geen elektronische verbinding) omdat ze geen lensgegevens communiceren naar de camera, en het is ook handig voor lenzen die zijn aangepast aan andere camerabehuizingen, omdat de adapters vaak de lens-ID veranderen.

3. Verbeterde ondersteuning voor plug-ins

Een andere functie die nieuw is voor Affinity Photo 1.8 is er een waar velen om hebben gevraagd: verbeterde ondersteuning voor plug-ins, vooral voor de nieuwe Nik-collectie, waar je nu kunt werken met grote kleurenruimten en kunt genieten van volledige functionaliteit met 16-bits bestanden.

Affinity Photo plugin ondersteuning

4. Verbeterde RAW-verwerking voor batchverwerking

Het krachtige selectiepenseel heeft nu een nieuwe optie die standaard is ingeschakeld en deze wordt Zachte randen genoemd.

Wanneer je met dit penseel een selectie maakt, wanneer je de muisknop loslaat om de selectie te bevestigen, wordt een snelle analyse uitgevoerd en wordt de selectie ‘gematteerd’ of geantialiseerd. Dit is een ongelooflijke tijdsbesparing.

Affinity Photo Selectiepenseel anti-aliasing

De RAW-ontwikkeling van Affinity Photo heeft een aantal opmerkelijke verbeteringen ondergaan. Met versie 1.8 kan je nu echter profiteren van 32-bits uitvoer, verwijdering van de standaard tooncurve, verbeterde demosaicing, verbeterde ruisonderdrukking, automatische lenscorrecties en ondersteuning voor brede kleurenruimte bij het gebruik van RAW-bestanden met batchverwerking.

5. Selectiepenseel anti-aliasing en penseeleigenschappen

Affinity Photo Brush

Het verbeterde penseel

Deze minder bekende functie is ongelooflijk handig voor op penseel gebaseerde workflows, met name architectuurworkflows waar je snel ovale penselen moet maken om schaduwdetails te blokkeren.

Als je nu één keer op de linkermuisknop klikt, schakelt je direct naar Vorm en afstand. Je kan hiermee snel een ‘squished’ of ovale penseelvorm maken. Als je nogmaals één keer klikt, schakelt je over naar Rotatie, waarna een nieuwe enkele klik teruggaat naar Breedte en Hardheid. Tussen deze drie opties heb je meer controle over de penseeleigenschappen.

1. Ik vond hier een link naar de Affinity foto club, maar die lijkt te slapen. Is er iemand die de club wakker kan maken…? Ik zoek een cursus of boek voor Affinity Photo 2 op de iPad, in het Nederlands. Alvast dank!

1. Hoi Lenie, Sinds gisteren zijn we over op een andere website. De club die je wil aanklikken is niet meer actief. We gaan de komende weken bekijken waar de wensen liggen om te kijken of er behoefte is aan een fotobewerkingsclub.

1. Dank je wel Marcel, ik was al zó blij dat ik dit gevonden had! Mocht je intussen een tip over een cursus/boek hebben dan hoor ik dat heel graag!

1. Dank je Marcel, ik had dat boek al gezien; maar ik heb er even contact over gehad en het boek blijkt helaas niet geschikt voor de app van affinity photo 2 speciaal voor de iPad.