World Press Photo komt naar Zierikzee

World Press Photo Exhibition Zierikzee 2019 toont de meest spraakmakende en indrukwekkende persfoto’s van 2018.

In de Nieuwe Kerk Zierikzee is de reizende tentoonstelling deze zomer 3 weken lang te zien. De online kaartverkoop van World Press Photo Exhibition Zierikzee start begin juni. World Press Photo strijkt van 13 juli t/m 4 augustus neer in de Nieuwe Kerk Zierikzee. Na Amsterdam de eerste stad die de nieuwe expositie van 2019 aandoet.

Meer dan 78000 ingezonden

Meer dan 78.000 foto’s uit 2018 werden ingezonden door 4738 fotografen, wonend in 129 landen. Een onafhankelijke jury heeft de winnende foto’s gekozen en de verhalen die er toe doen.

In juli organiseert Stichting Daguerre World Press Photo Exhibition Zierikzee 2019. Mede dankzij de sponsoren is deze reizende expositie van World Press Photo nu ook te zien in Zierikzee. De jaarlijkse fotowedstrijd van World Press Photo beloont fotografen van over de wereld voor de bijdrage van persfoto’s. Het is s’werelds leidende fotowedstrijd voor de beste journalistiek- en documentaire fotografen van de wereld.

De reizende expositie doet 100 steden in 45 landen aan.

World Press Photo kiest al sinds 1955 de meest indrukwekkende nieuwsfoto’s van het jaar. Sommige foto’s zijn iconisch geworden – een naakt meisje dat wegloopt van een napalmaanval in Vietnam; een boeddhistische monnik die zichzelf in brand heeft gestoken; een eenzame demonstrant voor tanks op het Tiananmen-plein.

Dankzij het werk van de bekroonde fotografen blijven heftige gebeurtenissen en misstanden in de wereld niet ongezien en in het geheugen gegrift. Open Call Zeeland. Professionele fotografen uit de regio Zeeland bieden wij een platform aan om te exposeren naast de expositie van de World Press Photo. Fotografen kunnen hun werk binnen het thema “Waargebeurd” indienen voor 15 juni 2019. Op www.worldpressphotoexpozierikzee.com staan de voorwaarden voor het inzenden van de foto’s.

Fotografie: Diana Markosian

World Press Photo ook in Zutphen, Alkmaar, Eindhoven en Groningen.

De tentoonstelling is later dit jaar in Zutphen, Alkmaar, Eindhoven en in Groningen te zien. Verder reizen de foto’s nog naar 109 internationale locaties. De kalender van de tentoonstelling vind je hier.

Praktische informatie World Press Photo expo Zierikzee

Data: Zaterdag 13 juli t/m zondag 4 augustus 2019
Locatie: Nieuwe Kerk Zierikzee, Kerkplein 1, Zierikzee
Openingstijden: Maandag t/m zaterdag: 10u – 18u zondag: 12u – 18u

Gratis parkeren bij de Scheldestraat of de Hoofdpoortstraat, beiden op loopafstand Nieuwe Kerk. Zierikzee ligt binnen een uur autorijden van Antwerpen en Rotterdam.