Vorken en lepels fotograferen

Stefan Knaapen had foto’s geplaatst van vorken lepels en deze in de besloten groep van Fotoclub.nl (enkel toegankelijk voor leden) ik was erg benieuwd hoe hij deze foto’s gemaakt had. In dit artikel vertelt Stefan hoe hij is begonnen en uiteindelijk tot dit mooie resultaat is gekomen.

Voor deze foto’s ben ik eens goed gaan zitten. Ik had al langer het idee om iets met bestek te gaan doen, maar hiervoor nooit echt de tijd genomen. Het bestek ligt elke avond op tafel maar nog nooit op deze manier…

Zoals je in de opstelling kunt zien, ligt het bestek op een matte acrylplaat. Ik heb de belichting gedaan met slechts één flitser. Het Bestek is van onder belicht door de matte acrylplaat heen. Ik heb de camera op een statief geplaatst om trillingen te voorkomen. Op deze manier heb ik ook de mogelijkheid gecreëerd om van lange sluitertijden gebruik te kunnen maken .

Het statief is voor mij ook een handig hulpmiddel bij het bepalen van de compositie. Voor het afdrukken van de kamera heb ik gebruik gemaakt van een afstandsbediening. Ik heb er voor gekozen de flitser van de camera af te halen en deze onder te acrylplaat te plaatsen.

De flitser heb ik van de automatische stand gehaald, en deze ingesteld met een trigger setje. In combinatie met het handmatige instellen van mijn camera, heb ik volledig controle over het licht in de foto. Op deze manier krijg je veel meer controle over het eindresultaat.

De techniek die ik hier gebruik heet ook wel “Strobist fotografie”. Ik heb geen achtergrond gebruikt voor het maken van de foto. De instellingen zijn zo gekozen dat alleen het onderwerp belicht is en de omgeving volledig zwart wordt. Ik heb gespeeld met verschillende composities, met de hoek van de camera en de weerkaatsingen in de acrylplaat. En ben uiteindelijk tot een voor mij mooi resultaat gekomen.

Als je dit ook eens wil proberen zou ik zeggen; “Experimenteer zo veel mogelijk en wees creatief!” Success Stefan Knaapen.

1. Hallo Stefan,

Ook ik heb al eens met vorken een leuk fotoproject gedaan. Nu ik zie dat jij een acryl plaat met de flitser eronder hebt gebruikt. Kom ik op het idee om mijn lichtbox (voor ander knutselwerk) waar een lamp inzit ook eens uit de kast te halen en te gaan gebruiken voor de fotografie. Misschien ga ik nog eens met bestek aan de gang.

Bedankt voor de tip.

Marion