Review: Het GROTE Flitser boek.

Veel hobby fotografen maar zeker ook de serieuze fotografen zijn nog niet handig met flitsfotografie. Ze maken vaak fletsfoto’s in plaats van goede flitsfoto’s. Dit blijkt zeker uit de populariteit van onze workshop flitsen op locatie.

Maar zeker ook door het verhaal van Scott Kelby (de schrijver van dit boek) die voor een groot publiek met ongeveer 360 fotografen stond. Hij stelde daar de vraag: “Wie beschikt er over een externe flitser?” Er gingen circa 340 handen de lucht in. Vervolgens zei hij: “Oké, nog een vraag, en denk hier goed over na: hoeveel van jullie vinden het geweldig om met een reportageflitser te werken?” Van de 360 aanwezigen staken slechts vier personen hun hand op. Scott was stomverbaasd. En dat is de aanleiding geweest dat hij dit boek heeft geschreven: Het GROTE Flitser boek van Scott Kelby. (De prijs van dit boek is op dit moment €29,99). Volgens Kelby helpt het je om eindelijk van je flitser te gaan houden. Het mooiste is dat het makkelijker is dan je denkt. Je zult zien hoe eenvoudig het is, omdat je geen ingewikkelde dingen hoeft te weten om tot een goede flitsfoto te komen.

Het GROTE Flitser boek in 10 hoofdstukken

Hij beschrijft hoe je het boek het beste kan gebruiken en hij beschrijft dat hij je een systeem gaat leren zonder dat je jouw flitser hoeft te bedienen op achterkant van je flitser.

Waarom TTL ervoor kan zorgen dat je een hekel aan je flitser hebt: TTL is een afkorting voor lichtmeting door de lens (Through The Lens) Dit is een techniek die de ingebouwde lichtmeter van je camera gebruikt om automatisch de hoeveelheid flitslicht aan te passen. Scott Kelby beweert in het boek dat TTL de belangrijkste oorzaak is van het “Ik haat mijn flitser syndroom” en ziet het zelfs als een vijand. In plaats daarvan laat hij een methode zien hoe je handmatig kan flitsen. Maar eerst iets meer over deze auteur en fotograaf.

Download hier het inkijkexemplaar van het grote flitser boek

Wie is Scott Kelby?

Scott Kelby is de best verkopende auteur van de wereld van boeken over digitale fotografie. Hij heeft intussen meer dan 80 boeken geschreven. Hij is tevens hoofdredacteur en uitgever van het tijdschrift Photoshop User en voorzitter van de National Association of Photoshop Professionals. Hij is medepresentator van The Grid, dit is zijn wekelijkse uitzending over fotografie op zijn Youtube kanaal en hij is medeoprichter van de Worldwide Photowalk.

Flitsbediening en instellingen

Meestal staat je flitser te fel en dat is meteen het meest voorkomende probleem voor de meeste fotografen. Het is juist de bedoeling dat het er natuurlijk uit ziet. De manier om dat op te lossen is controle te krijgen over de flitskracht van je flitser. Plaats je flitser niet bovenop je camera, dat is het slechtste wat je kan doen en is het recept voor verschrikkelijke fletse flitsfoto’s volgens Kelby. Ja dat klopt, echter heb je toch genoeg situaties waar het toch echt even niet anders kan dus ben ik het daar niet helemaal mee eens.

Verder vertelt hij hoe je jouw flitser draadloos aansturen en hoe je het vermogen van je flitser kan aanpassen voor de merken Canon, Nikon, Yongnuo en Sony. En wat is een goed vermogen om mee te starten. Volgens Kelby is dat ¼ van je vermogen op je flitser. Hij start eigenlijk altijd met dezelfde instellingen. Dit geldt dan voor Diafragma, Sluitertijd en ISO-waarde. Je gaat je camera op de manuele stand zetten zodat je de rammelende TTL-techniek volgens Kelby niet hoeft te gebruiken. Dat TTL niet in alle situaties handig is kan ik me in vinden. In het heetst van de strijd is het toch wel erg makkelijk dat je van de TTL techniek gebruik kan maken. Dit geldt niet perse als je alle tijd van de wereldl hebt om je foto’s te maken.

I touch up photos so people look as good in their photographs as they did in real life.

Scott Kelby

Flitsen op een hoger niveau

Gebruik je meerdere flitsers? Breng ze dan onder in verschillende groepen. Dit is handig zodat als je bijvoorbeeld met twee flitsers werkt waarvan er 1 op de achtergrond is gericht en de ander op het hoofdonderwerp. Je kan nu elke flitser toekennen aan een andere groep waardoor je ze afzonderlijk kan bedienen.

In dit hoofdstuk beatwoordt hij vragen zoals; Wat kan je doen als je buiten aan het fotograferen bent, je flitser op vol vermogen staat en er niet genoeg licht is? Wil je een breder of een smalle lichtbundel uit je flitser? En laat hij het gebruik van de witte bouncekaart op je flitser zien. Heb je geen bouncekaart? gebruik dan een visitekaartje zou ik zeggen.

Verder heeft Kelby het nog over het niet gebruiken van een lichtmeter en onzin daarvan. Dit vind ik een prachtig onderwerp en ben het helemaal met hem eens; NIET NODIG! Vele fotografen zullen het hier niet mee eens zijn maar de argumenten die hij in het boek beschrijft zijn 1 op 1 de argumenten die ik geregeld vertel als iemand me er van wil overtuigen waarom je toch een lichtmeter moet gebruiken. Hij steekt ook een beetje de draak met de fotografen die hier fel tegen zijn. Leuk om te lezen.

Camera-instellingen voor het werken met de flitser

In hoofdstuk gaat hij in op de camera instellingen die je bij het flitsen gebruikt. Waarom moet je op de M-stand fotograferen en waarom. Hij vertelt hoe je het omgevingslicht en het flitslicht kan beïnvloeden en hoe je het totale plaatje lichter of donkerder maakt. Als je niet bereid bent om een workshop flitsfotografie te volgen is dit onderdeel van het boek heel duidelijk beschreven en zeker de moeite waard om dit te gaan toepassen met je eigen camera in combinatie met je flitser.

Photography is usually viewed as a solitary activity, but the truth of the matter is that people love to shoot together, compare notes, and just have fun with photography.

Scott Kelby

De rest van de hoofdstukken met een specifiek onderwerp

De eerste drie hoofdstukken gaat echt over hoe de flitser werk en hoe je daarmee kan werken in combinatie met je camera. De overige hoofstukken gaan in op een aantal specifiekere zaken.

  • Hoofdstuk 4 gaat over het gebruik van je flitser bij portretten met een klassieke tips.
  • Hoofdstuk 5 gaat over het flitsen op locatie waarin hij een stappen plan geeft hoe je dat het beste kan aanpakken. De vraag is dan of je zo wilt werken of dat je dat op eigenwijze gaat doen.
  • Hoofdstuk 6 gaat specifiek over het belichten van achtergronden. Dat is iets waar vaak te weinig aandacht aan besteed wordt. Waarom belicht je de achtergrond? Welke kleur achtergrondpapier bestel je als eerste? Als dit soort vragen komen aanbod over de achtergrond.
  • Hoofdstuk 7 gaat over het flitsen op bruiloften. Als je weinig flits ervaring hebt op bruiloften is dit een hoofdstuk met concrete tips over hoe je op locatie je flitser kan gebruiken.
  • Hoofdstuk 8 gaat eigenlijk over hoe je jouw flitser kan plaatsen ten op zichte van je onderwerp. Denk dan aan lichtstatieven, het gebruik van spigots en kantbeugels etc.
  • Hoofdstuk 9 worden een aantal praktische tip gegeven over hoe je bijvoorbeels altijd een zwarte achtergrond kan maken of hoe je een zonsondergang uitstraling op je foto kan krijgen.
  • Hoofstuk 10, In dit hoofdstuk 3 workflows over hoe je te werk gaat met je flitser als je een opname binnen maakt, een opname buiten of op een bruiloft. Stap voot stap uitleg  om direct mee aan de slag te gaan.

Conclusie:

Het boek leest makkelijk weg en de voorbeelden zijn echt super duidelijk. Je moet wel houden van de stijl waarop het gebracht wordt. Het is soms wel iets te Amerikaans; Daarmee bedoel ik een tikkeltje overdreven en vooral de inleidende stukjes waarin een paar grapjes staan die erg flauw zijn. Verder echt een fijn boek met een aantal goede lessen die je echt een stap vooruit helpen bij het fotograferen met je opzetflitser.

Productinformatie over dit boek

Auteur: Scott Kelby
Taal: Nederlands
Vertaald door: Bart Roelofs
Verschijningsdatum: december 2017
Druk: 1e druk
Uitgever: Van Duuren Media B.V.

Waar is het GROTE Flitser boek te koop?

Het grote flitserboek scott kelby

Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Heb een paar boeken van Scott Kelby gelezen, valt niet altijd in mijn smaak, maar hij weet wel wat. Van boeken over flits fotografie heb ik tot nu met plezier geleerd van Joe McNally, Bryan Peterson, Frank Doorhof en Sonja van Driel. Benieuwd hoe Scott Kelby’s boek vergelijkt.

  2. Ik doe graag mee met deze actie! Het lijkt mij een fantastisch boek. Ik heb nog veel te leren op het gebied van flitstechniek dus ik hoop dit boek te winnen …

  3. Hoi Marcel, leuke, leerzame en uitgebreide revieuw van het boek.
    Vorige maand mijn 60e verjaardag met een feest gevierd. Had helaas geen reportageflitser en het was er vrij donker.
    Ik fotografeer bog steeds het liefst met natuurlijk licht maar na mijn feest met foto’s met een hoge iso of met de pop-up flitser zie ik wel in dat een reportageflitser wel nodig is.
    Dus zo’n boek lijkt me echt een aanrader.
    Groetjes,
    Tamara

  4. Lijkt me een erg leerzaam boek! Ik zou dus wel een exemplaar willen winnen. Heb nog niet zo vaak met flitsers gefotografeerd, dus er gaat vast een hele wereld voor me open!

  5. Dat zag er flitsend uit Marcel! Vast net zo flitsend als mijn eigen flitser na het lezen van dit boek! Wat zou het dan ook geweldig zijn om dit mooie boek te mogen winnen.

  6. Als fotograaf kom je steeds meer in situatie’s terecht waarop je denkt ” Hoe ga ik dit aanpakken”. Flitsen is hier ook onderdeel van. Een goede voorbereiding met behulp van dit boek kan mij hier zeker bij helpen .

  7. Ook ik ben een van de velen die ‘maar wat zit te doen’ met de flitser- hopende op een perfect resultaat. Wanneer ik de review lees maakt dit boek mij nog meer geïnteresseerd in het boek, maar nog meer om dit in de praktijk te brengen… duimen dus!!

  8. Flitsen maakt het toch al redelijk gecompliceerde proces van fotograferen nog veel ingewikkelder. En wanneer je de sfeer van een gezellige bijeenkomst wil bederven maak dan vooral gebruik van flitslicht, succes gerandeerd ! Trouwens, waarom zou je een flitser niet bovenop je camera moeten plaatsen meneer Kelby ? Omdat dat onderaan de camera niet zo goed lukt ? Omdat frontaal licht tot fletse kleuren leidt ? Leg me dan eens uit waarom modefotografen zo graag gebruik maken van ringflitsers, over frontaal licht gesproken.

    Uit het bovenstaande blijkt waarschijnlijk wel dat ik geen fan van flitsen of Scott Kelby ben. Echter, flitsen biedt wel een aantal creatieve mogelijkheden die je niet op een andere manier kunt bewerkstelligen en verder kan het soms zinvol zijn om je afkeer van het een of ander onder ogen te zien. Dus met gepaste tegenzin maar in de wetenschap dat statistisch gezien de kans het grootst is dat het dubbeltje toch niet mijn kant zal uitrollen bij deze mijn reactie.
    Iedereen veel fotografeerplezier gewenst !

  9. Wow super boek. Dit is een mooi vervolg op de beginnerscursus van Fotoclub.nl. Het is zeer wekom en komt nu goed van pas , gezien ik de eerste 6 weken aan bed gekluisterd ben. Dit is vanwege een val van de zolder naar de eerste verdieping met als gevolg 2 gebroken rugwervels. Ik heb alle tijd om het van begin tot eind door te nemen.

  10. Graag wil ik meedoen met de actie.
    Ik fotografeer vaak binnen bij concerten en feesten waarbij ik foto’s maak op het podium en in het publiek. Ik mag daarbij flitsen. Vaak probeer ik maar wat, maar het zou effectiever zijn als ik dat beter onder de knie krijg.

  11. Dit boek zou als gelegen komen nu ik de laatste tijd veel aan het lezen over en aan het oefenen ben met flitsfotografie. Heb al meerdere boeken van Scott Kelby en zijn manier van schrijven is erg verhelderend. Fingers crossed.

  12. Leuk boek om te lezen en er staan zeker goede tips in. Maar in hoofdstuk drie denkt Scott de werking van de belichtingsdriehoek buitenspel te zette, Daar beweert hij dat het diafragma alleen het flitslicht regelt en minimaal van invloed is op het licht van de omgeving. Quote “als ik mijn diafragma verklein (laten we aannemen dat het huidige diafragma f/5.6 is en ik het verklein naar f/8 of f/11), gaat de helderheid van de flitser omlaag terwijl de achtergrond min of meer hetzelfde blijft.” Scott beweert dus dat het licht van de omgeving zo goed als gelijk blijft ook al maak je het diafragma twee stops kleiner. Scott illustreert zijn bewerking met drie foto’s waarin je bijna gaat geloven dat wat hij beweert klopt. Maar kijk je goed naar de foto’s dan zie je dat het drie keer dezelfde foto is, bewerkt in Photoshop iod. Maar ondanks deze misser van Scott een leuk boek met goede tips. Groet, Johan Huizing.