Netwerken voor je fotografie hobby

Toen ik in november 2013 begon met fotograferen, opende een goede vriend van me 2 maanden later zijn eigen restaurant, met de vraag of ik deze opening wilde fotograferen. Ik vond het ontzettend spannend, maar omdat ik vooral veel wilde leren in het begin heb ik direct ja gezegd. Uiteindelijk smaakte het naar meer en was het netwerken begonnen!

Een deel van de foto’s verschenen op de website van Couverts.nl. En natuurlijk, trots dat ik was, werd de link direct gedeeld op mijn Facebookwall. Van het een kwam het ander en omdat men zag dat ik fotografeerde, werd ik onder andere gevraagd voor een benefietconcert, waar Celine Cairo optrad. Ook deze foto’s kwamen op Facebook terecht en iets te enthousiast was ik begonnen met het creëren van een watermerk. Echter had ik de fout gemaakt om mijn watermerk via Photoshop op mijn foto te plaatsen, waarbij ik de originele bestanden kwijt raakte (inmiddels plaats ik mijn watermerk in de foto, via de daarvoor bestemde mogelijkheid in Lightroom).

Naast opdrachten, hield ik mij ook bezig met fotoshoots. Ik gaf dan op mijn inmiddels aangemaakte facebookpagina aan dat ik een thema in gedachte had, maar dat ik opzoek was naar een model daarvoor. Via via werden mensen getagd (views voor mijn pagina) en zo groeide het maar door. Mensen zagen de foto’s en begonnen mij te vragen voor shoots.

Inmiddels zit ik twee seizoenen bij een fotoclub in Gemert. Vanuit hier kreeg ik de mogelijkheid om vorig jaar te mogen exposeren, als onderdeel van de clubexpositie. Ik had redelijk wat aanspraak over de bijgevoegde foto, wat mij het idee opleverde om visitekaartjes te laten drukken, eenvoudig via Vistaprint. Deze heb ik altijd in de auto liggen zodat ik ze makkelijk bij de hand heb en zodat mensen mij altijd kunnen vinden via mijn e-mailadres. Verder bevat het kaartje mijn website en een QR code, die linkt naar mijn Facebookpagina en mijn Flickr account. Echter raad ik dit laatste af omdat ik de weblink van mijn Facebookpagina veranderd heb en de QR code dus niet meer werkt.

Ik heb de bewuste keuze gemaakt om mijn telefoonnummer niet op het kaartje te vermelden, om zo de privacy en de eigen keuze wanneer ik reageer te waarborgen. Grotendeels is dit hoe ik werk ga. Blijf mensen taggen op foto’s die je maakt, wanneer het mag, plaats een watermerk op je foto’s met duidelijke naamsvermelding en contactgegevens (website, e-mailadres) en spread the word!