Mijn project: My Challenges

Mijn leeftijd is dit jaar gelijk aan mijn geboortejaar….. tijd om eens pas op de plaats te maken. Dit fotoproject gaf me daar een mooie kans toe. In het begin wist ik nog niet goed hoe. Ik wilde ‘iets’ doen met menselijke relaties; ontmoeten, afscheid nemen en loslaten. De eerste proef-opnames werd een soort van ‘Hello Goodbye’ serie op vliegveld Eindhoven.

Hier dieper op doordenkend kwam ik uit op de vraag hoe ik nu eigenlijk in het leven sta. Hoe is mijn leven van alledag? Hoe combineer ik alles elke dag weer; wat vind ik belangrijk, wat is lastig?

Eigenlijk stelde ik mezelf de vraag voor welke ‘uitdagingen’ ik nu dagelijks sta. Het stond al snel vast dat ik op een symbolische manier foto’s wilde gaan maken. In ieder geval moesten het zwart-wit beelden worden en dan het liefst met ‘delen’ (handen voeten) van mezelf. Daarnaast wilde ik de foto’s zo minimalistisch mogelijk laten overkomen.

Al snel had ik de beelden die ik wilde gaan maken in mijn hoofd zitten. Hoe pak ik dat aan was de grote vraag; hoe maak ik die foto’s zoals ik ze voor me zie? Gelukkig zit ik voor het werk veel in de auto en was dat een fijne manier om na te denken. Daarnaast zijn hardlooprondjes in het bos hier ook erg voor geschikt!!

Expositie Project Fotografie

Door de beelden steeds te bespreken bij de bijeenkomsten van Fotoclub kwam er steeds meer duidelijkheid. Er was soms nogal wat kunst- en vliegwerk voor nodig om echt de foto te maken zoals ik deze bedoelde. Zo ontdekte ik bijvoorbeeld de WiFi stand van mijn toestel en kon ik de camera op afstand bedienen met de iPad. Dat was een uitkomst!

Dan moest er nog een nabewerking plaatsvinden. Hierin miste ik nog wat kennis. Bij Fotoclub werd daar dieper op ingegaan, dit heeft me zeker verder geholpen. Uiteindelijk heeft het een serie van 6 foto’s opgeleverd waar ik tevreden over ben.

Je kan het werk van Ida komen bekijken op 19 en 20 novemver 2016.

Expositie Project Fotografie

Data: 19 en 20 november 2016
Tijden: van 11.00 tot 17.00 uur
Locatie: Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD te Eindhoven,

1. Hallo Ida. Ik heb op de expositie jouw serie gezien.

Mijn complimenten. Mooi fotowerk.

Ik denk dat je er prima in geslaagd ben je idee visueel over te brengen (althans bij mij :)).