Mijn Project: Dare to Be

Aan het einde van de vervolgcursus fotografie bij Fotoclub ben ik gestart met projectfotografie.
Ik startte nogal ambitieus met veel ideeën en vond het lastig keuzes te maken.  Van de ruimte in landschap, gevraagde straatportretten, zelfportretten en jongeren willen fotograferen heb ik de keuze gemaakt om voor de jongeren te gaan.

Een tripje naar Vlieland

Met de eerste thema’s ben ik ook wel even aan de slag gegaan, heb zelfs een tripje naar Vlieland  gemaakt in het voorjaar om daar het landschap, straatportretten en zelfportretten te maken.

Na Vlieland kwam ik er achter dat het veel was wat ik wilde en ben me gaan richten op één project, wat ook al een groot project is en portretfotografie toch ook wel de nodige ervaring en kennis vereist.

Maar ik ben de uitdaging aangegaan.

Ik heb voor dit project gekozen omdat het dicht bij mezelf staat. Als jongere vond ik het niet gemakkelijk om mijn eigen pad te gaan en had weinig zelfvertrouwen, durfde mezelf niet te laten zien. Mensen zichtbaar laten zijn is wel mijn thema. Het is zo belangrijk dat je durft te zijn!

Ik wilde met het project dan ook meer dan alleen mooie foto’s maken. Ik wilde de jongeren ook iets meegeven, aandacht in het jezelf laten zien wie je bent.

In eerste instantie heette mijn project ‘op eigen benen’. Maar dit gaf veel verwarring omdat de naam niet overeen kwam met de foto’s die ik liet zien.

Nu is het dus ‘dare to be – durf te zijn’, geworden, deze naam past beter bij mijn project.

Portretten gemaakt van jongeren

Ik heb portretten gemaakt van jongeren in de leeftijd van 19-25 jaar.
Dit is de periode dat jongeren veelal op zich zelf gaan wonen of op het punt staan uit huis te gaan.
Voor veel jongeren is het een boeiende, maar ook kwetsbare fase met veel keuzes en vragen, wat wil ik, wie ben ik, mag ik er zijn, hoe ga ik mijn leven inrichten?

Er wordt veel van de jongere gevraagd, wat betreft hoe je eruit ziet, in werk, studie, er is vergelijk en ook wel concurrentie.. tenminste, dat kun je zo ervaren.
Het is hierdoor vaak lastig in je eigen kracht te staan.

Ik heb de jongeren een periode gevolgd en ben met ze in contact gegaan.
Iedere jongere heb ik meerdere keren ontmoet, waardoor ik ze beter heb leren kennen en verschillende gezichten en emoties van ze heb gezien.

Dare to Be

Door het contact en de portretten die ik heb gemaakt heb ik ze willen laten zien en ervaren dat ze de moeite waard zijn, er mogen zijn met hun kwetsbare- en sterke kanten.
Door mee te doen aan het fotoproject zijn ze iets met zichzelf aangegaan, ze hebben zich opengesteld voor mij en voor de camera.

Dit was niet altijd gemakkelijk voor ze en vaak confronterend.

Ook voor mij was het een zoektocht om op het juiste moment en met het licht wat er is en eventueel toegevoegd licht, een ‘goede’ foto te maken…

Wat je ziet tijdens de expositie zijn vier verschillende jongeren, Elle, Attila, Sofie en Linda.
Ze hebben zich op verschillende manieren laten zien en dat laten ze nu ook aan de buitenwereld zien. Dat ze dit doen en durven is een enorme stap!

Ze staan allen op een geheel eigen wijze in het leven, maar ergens ook weer heel gelijkend in onzekerheid, zoeken en levensvragen.
Ik hoop dat ze door het project iets krachtiger in het leven staan en dat ze zich wat gemakkelijker durven laten zien.

Welkom op de expositie en geniet van deze mooie mensen!

Expositie Project Fotografie

Data: 19 en 20 november 2016
Tijden: van 11.00 tot 17.00 uur
Locatie: Fotoclub.nl, Torenallee 30, 5617BD te Eindhoven,

1. Hallo Margot,

Mooie pakkende omschrijving van je doelstelling. Fotografie als middel bij een sociale analyse. Jongeren die het in de huidige snelle verwachtingsmaatschappij het zeker niet altijd makkelijk hebben.

Graag kom ik kijken naar je expositie. Tot dan!