Get The Picture: Luchten! Boven water en land.

Foto-Uitdaging: Luchten! Boven water en land. | 1 juli tot en met 5 augustus 2023

Dagen
Uren
Seconden
Deze Get The Picture Challenge is voorbij. Doe mee met de foto-uitdaging van deze maand. Check de blog op elke eerste van de maand voor de niewe foto-uitdaging.

We hebben allemaal wel eens gehoord van landschappen waar de meeste aandacht naar het ‘land’-gedeelte gaat, maar er bestaat ook zoiets als een luchtlandschap waar we ons vooral richten op… ja, de lucht. Deze maand is jouw uitdaging om je ogen op de lucht gericht te houden, te wachten en te kijken en te zoeken naar iets dramatisch en het dan te fotograferen.

Het is aan jou om te beslissen of je wolken, de lucht tijdens het blauwe uur, de zonsondergang of zonsopgang, de nachtelijke hemel of zelfs de maan wilt vastleggen. The sky, zoals ze zeggen, The limit.

Je hoeft ook niet ALLEEN de lucht te fotograferen. Je bent meer dan welkom om voorgrondelementen, mensen, silhouetten, etc. en wat dan ook te hebben.

Als vuistregel geldt dat de lucht meestal tweederde van de foto in beslag neemt. In landschappen is de lucht vaak beperkt tot een derde of zelfs minder.

Dit is echter slechts een suggestie. Jouw luchtfoto’s maak je op je eigen manier.

Tips & Tricks

• Houd de weersvoorspellingen in de gaten en zoek naar momenten waarop de lucht interessante wolkenformaties, kleuren of atmosferische omstandigheden heeft.
  • Plan je fotosessie rond zonsopgang of zonsondergang, wanneer het licht het meest sfeervol is.
  • Gebruik een statief: Een statief helpt je bij het stabiel houden van je camera, vooral als je werkt met lange belichtingstijden. Het minimaliseert camerabewegingen en zorgt voor scherpere en beter belichte foto’s.
  • Experimenteer met standpunten: Probeer verschillende standpunten en composities uit om de lucht op interessante manieren vast te leggen. Speel met de positie van de horizon en overweeg het opnemen van andere elementen, zoals landschappen, gebouwen of silhouetten, om je luchtfoto’s meer diepte en context te geven.

Extra Uitdaging: Op straat

• Natuurlijk! Hier is een uitdagende opdracht voor luchtfotografie:

“Luchtlandschap met menselijk perspectief”

Maak een luchtfoto waarin je een landschap combineert met een menselijk element.

Het doel is om een beeld te creëren dat zowel de grootsheid van de lucht als de nietigheid van de mens benadrukt.

• Deze extra uitdaging is bedoeld om voor jou de lat wat hoger te leggen.

• Je kan slechts ÉÉN foto per maand insturen. Met of zonder extra uitdaging, in totaal maar 1 foto.
  • Bewerk je foto subtiel: Luchtfoto’s kunnen baat hebben bij zorgvuldige nabewerking. Pas de witbalans aan om de kleuren te verbeteren, verhoog het contrast en de helderheid om de details in de lucht naar voren te brengen, en zorg ervoor dat je de foto niet overbewerkt, zodat deze er nog steeds natuurlijk uitziet.

Onthoud dat luchtfotografie veel oefening en geduld vereist. Blijf experimenteren en wees creatief met je aanpak om unieke en prachtige luchtfoto’s te maken. Veel succes!

Wat is de Get The Picture Challenge?

Elke maand krijg je een nieuwe foto-uitdaging om te gaan fotograferen. Je wordt geïnspireerd door onze Get The Picture Fotoclub van bevriende fotografen die samen met jou aan deze uitdaging deelnemen.

In de Get The Picture Fotoclub kan je naast je gemaakte foto’s insturen ook vragen stellen die je hebt bij het maken van je foto’s voor de Get The Picture Challenge.

Iedereen die meedoet wordt ook uitgedaagd om andere mensen vooruit te helpen door o.a. vragen te beantwoorden die bij de discussies worden gesteld. Ook het geven van feedback, tips en tricks zijn voor iedereen een waardevolle aanvulling.

Kortom de Get The Picture Challenge is een leuk manier om inspiratie en nieuwe ideeën op te doen en om betere foto’s te maken je camera beter te beheersen. De Get The Picture Challenge is geen fotowedstrijd en iedereen kan meedoen op elk niveau. Het is jouw uitdaging.

Spelregels!

1. De foto moet gemaakt zijn na de eerste van elke maand als de nieuwe Get The Picture Challenge live gaat. Foto’s mogen dus niet eerder gemaakt zijn en/of uit je archief komen.
  2. Geen logo’s, namen en teksten in de foto’s in de vorm van een watermerk. Je mag wel logo’s, namen en teksten fotograferen.
  3. Geef een beschrijving hoe je de foto hebt gemaakt, waarom dit jouw beste foto is en /of  eventueel met welke instellingen.
  4. Stuur je foto in! Je mag maximaal 1 foto toevoegen per Get The Picture Challenge. Je voegt je foto toe aan het fotoalbum in de Get The Picture Fotoclub die bij deze uitdaging hoort.

De beste inzendingen van vorige maand - Juni 2023 - Sport

Deze maand heb ik één foto gekozen als beste inzending. Voor de volgende Get The Picture lees de spelregels nog eens door. Bedankt voor jullie bijdrage. Onderaan de winnaar van het boek sportfotografie.

Jose van Schijndel

Winaar Boek Sportfotografie

1. Gefeliciteerd Peter.
    Wat betreft de spelregels: voorheen mocht je 2 foto’s insturen. Nu blijkbaar maar 1. Dat had ik niet goed gelezen, vandaar dat ik 2 foto’s had ingestuurd.