sportfotografie

Dagen
Uren
Seconden
Deze Get The Picture Challenge is voorbij. Doe mee met de foto-uitdaging van deze maand. Check de blog op elke eerste van de maand voor de niewe foto-uitdaging.

We nodigen je uit om deel te nemen aan onze nieuwste fotografie uitdaging met het thema sport. Deze Get The Picture foto-uitdaging is ontworpen om je creativiteit en technische vaardigheden op de proef te stellen terwijl je de energie, emotie en schoonheid van sport vastlegt.

Sportfotografie biedt een unieke mogelijkheid om het intense moment vast te leggen, de dynamiek van atleten en de passie van de fans. Het gaat niet alleen om het bevriezen van actie, maar ook om het vertellen van verhalen en het vastleggen van de essentie van de sport. Of je nu geïnteresseerd bent in balsporten, atletiek, urban sporten of een andere vorm van sport, deze foto-uitdaging biedt de kans om jouw beeld te laten zien.

Leg de adrenaline van een sprint vast, de gratie van een balletdanser, de kracht van fitness of zelfs de pure vreugde van een amateurvoetbalwedstrijd in het park. De keuze is aan jou!

Dit is niet alleen een kans om je fotografische vaardigheden te tonen, maar ook om je passie voor sport te delen.

Hoewel Get The Picture geen fotowedstrijd is worden de beste 6 foto’s geselecteerd en tentoongesteld in een online galerij op de eerste van de volgende maand.

Dus pak je camera, zoek je favoriete sportevenement op of creëer je eigen sportieve setting en ga de uitdaging aan! We kijken uit naar jouw unieke kijk op sportfotografie en de verhalen die je zult vertellen door middel van jouw beelden.

Doe mee en laat je creativiteit los in deze opwindende fotografie uitdaging met het thema sport!

Als extra motivator verloten we het boek Sportfotografie onder alle inzenders. Het gaat hier dus niet persé om de beste foto.

sportfotografie-boek

Tips & Tricks

• Voordat je begint met fotograferen, is het belangrijk om de sport die je wilt vastleggen te begrijpen. Ken de regels, de belangrijkste momenten en de posities van de spelers. Dit helpt je om beter voorbereid te zijn en belangrijke momenten niet te missen.

• Om beweging vast te leggen, is het vaak nodig om een snelle sluitertijd te gebruiken. Zet je camera op de  sluitertijdvoorkeuze (Tv- of S-modus) of M-stand om de sluitertijd handmatig in te stellen. Verhoog de ISO-waarde indien nodig om een snellere sluitertijd te bereiken.

• Bij portretten van sporters is het belangrijk om scherp te stellen op de ogen. Dit helpt om de emotie en concentratie van de atleet vast te leggen. Gebruik indien mogelijk de autofocus met continue tracking om de scherpte op het onderwerp te behouden als er snelle acties te zien zijn.

• Lees ook:

Extra Uitdaging: Sport

• Voor als je wat extra uitdaging wil bij deze foto-uitdaging. Ga binnen in een sporthal fotograferen. Hier is vaak weinig licht en weinig sfeer. Laat het tegendeel zien.

• Laat de beweging en de snelheid van een sport of sporter zien. Denk aan panning, zoompanning en lange sluitertijden.

• Deze extra uitdaging is bedoeld om voor jou de lat wat hoger te leggen.

• Je kan slechts ÉÉN foto per maand insturen. Met of zonder extra uitdaging, in totaal maar 1 foto.

Wat is de Get The Picture Challenge?

Elke maand krijg je een nieuwe foto-uitdaging om te gaan fotograferen. Je wordt geïnspireerd door onze Get The Picture Fotoclub van bevriende fotografen die samen met jou aan deze uitdaging deelnemen.

In de Get The Picture Fotoclub kan je naast je gemaakte foto’s insturen ook vragen stellen die je hebt bij het maken van je foto’s voor de Get The Picture Challenge.

Iedereen die meedoet wordt ook uitgedaagd om andere mensen vooruit te helpen door o.a. vragen te beantwoorden die bij de discussies worden gesteld. Ook het geven van feedback, tips en tricks zijn voor iedereen een waardevolle aanvulling.

Kortom de Get The Picture Challenge is een leuk manier om inspiratie en nieuwe ideeën op te doen en om betere foto’s te maken je camera beter te beheersen. De Get The Picture Challenge is geen fotowedstrijd en iedereen kan meedoen op elk niveau. Het is jouw uitdaging.

Spelregels!

1. De foto moet gemaakt zijn na de eerste van elke maand als de nieuwe Get The Picture Challenge live gaat. Foto’s mogen dus niet eerder gemaakt zijn en/of uit je archief komen.
  2. Geen logo’s, namen en teksten in de foto’s in de vorm van een watermerk. Je mag wel logo’s, namen en teksten fotograferen.
  3. Geef een beschrijving hoe je de foto hebt gemaakt, waarom dit jouw beste foto is en /of  eventueel met welke instellingen.
  4. Stuur je foto in! Je mag maximaal 1 foto toevoegen per Get The Picture Challenge. Je voegt je foto toe aan het fotoalbum in de Get The Picture Fotoclub die bij deze uitdaging hoort.

De beste inzendingen van vorige maand - Mei 2023 – Een gewoon moment!