Fotoclub Studio Event Modellen fotograferen

Onlangs organiseerde Fotoclub.nl een dag om modellen te fotograferen onder begeleiding van professionals. Gedurende een dag kregen fotografen de kans om rondom een thema, wat dit keer de Sixties was, te leren hoe je modellen fotografeert. Dit gebeurde op drie locaties; een binnen locatie, een fotostudio en buiten.

Wat kon ik verwachten?

De fotografen werd een dag beloofd met:

  • Theoretische instructie en praktijkbegeleiding
  • Professionele modellen
  • Styling en visagie aanwezig
  • Studioapparatuur van Hensel Studiotechniek Nederland
  • Een uitdagende opdracht
  • Koffie, thee en een goed verzorgde lunch

Zoals je leest gingen de fotografen een dag tegemoet die van A tot Z was verzorgd.

Fotografie: Marco Timmermans

Fotografie: Marco Timmermans

De dag van het Studio Event

Marco Timmermans Jongen

Op zaterdag 6 oktober was het dan zo ver. Om 8 uur ’s ochtends waren de vakleerkrachten van de fotoclub.nl, de professioals van Hensel Studiotechniek, de stylist van KleurID en de visagist al druk in de weer om alles klaar te zetten voor de dag die komen ging. Het leslokaal werd omgetoverd tot een heuse Sixties room, de leerkrachten werden in hun outfits gehesen, Hensel maakte de studio’s klaar en zodra de modellen arriveerde werden ook zij door de stylist en visagist omgetoverd tot modellen die zo uit de sixties hadden kunnen komen wandelen.

Na druk in de weer te zijn geweest met alle voorbereidingen was het wachten op de eerste fotografen. Rond 10 uur kwamen ze één voor één binnen druppelen. Sommige maakte alvast kennis met de modellen, anderen maakten een praatje met de mannen van de Studio techniek en weer anderen zochten elkaar op of pakte rustig hun spullen uit. Zoals beloofd stond er natuurlijk voor iedereen koffie met wat lekkers klaar. De dag kon beginnen.

Om de fotografen op weg te helpen werd er gestart met een stuk theorie. Want hoe fotografeer je nu eigenlijk een model en hoe zorg je ervoor dat een model doet wat jij wilt? Om het plaatje te creëren wat jij voor ogen hebt, komt er natuurlijk meer bij kijken dan het alleen weten hoe je fototoestel werkt. Als warming-up voor deze Sixties shoot werd er een fragment uit de film “Blow-Up” afgespeeld. Al snel werd het duidelijk dat modellen in de Sixties anders benaderd werden dan tegenwoordig. Hier werd natuurlijk vermakelijk om gelachen.

Naast een leuke anekdote over hoe je modellen vooral niet moet benaderen, gaf het filmfragment ook heel duidelijk weer dat modellen in de Sixties heel anders poseerden dan tegenwoordig. Na de korte, maar krachtige theorie was het tijd om zelf aan de slag te gaan. De verdeling van de fotografen werd slim aangepakt. Ze mochten zelf aangeven of zij al eerder modellen hadden gefotografeerd en of zij al studio ervaring hadden. Hierdoor kon er gemakkelijker op niveau worden gewerkt en konden de vakleerkrachten, de mannen van Hensel, maar ook de modellen hier rekening me houden. Dankzij deze werkwijze ontstonden er gemakkelijk en snel drie groepen fotografen, die vrijwel direct aan de gang konden met fotograferen.

Er waren die dag 8 modellen aanwezig, wat het mogelijk maakte dat er zeer frequent gefotografeerd kon worden. Fotografen hoefde niet of nauwelijks op elkaar te wachten. In twee- of drietallen hadden zij gedurende een uur een model tot hun beschikking. Zo konden zij in intensief met het model en andere fotografen overleggen en hun ideeën uitwerken. Zowel in de studio, binnen als buiten liepen er vakkundige rond die tips en trick konden geven.

Na de korte, maar krachtige theorie was het tijd om zelf aan de slag te gaan. De verdeling van de fotografen werd slim aangepakt. Ze mochten zelf aangeven of zij al eerder modellen hadden gefotografeerd en of zij al studio ervaring hadden. Hierdoor kon er gemakkelijker op niveau worden gewerkt en konden de vakleerkrachten, de mannen van Hensel, maar ook de modellen hier rekening me houden. Dankzij deze werkwijze ontstonden er gemakkelijk en snel drie groepen fotografen, die vrijwel direct aan de gang konden met fotograferen.

Fotografie: Pieter de Jong

Fotografie: Pieter de Jong

De buiten locatie.


Buiten kregen de fotografen uitleg van de vakdocent Marcel Wiegerinck. Ze kregen de opdracht om te spelen met elementen uit de omgeving die natuurlijk een groot contrast vormde met de looks van de modellen. Ook werd de opdracht meegegeven om iets met belichting te doen. Er kon op allerlei manieren gespeeld worden met licht. Hensel Studiotechniek had vandaag gezorgd voor een grote verstelbare flitser waarmee de modellen konden worden in geflitst. Natuurlijk werd haarfijn uitgelegd hoe je dat deed. Waarom? Dat hoefde niet te worden uitgelegd. Dit was voor alle fotografen direct duidelijk, zodra zij het verschil op de foto’s zagen. Het model knalde veel meer van de foto af. Andere creatieve manieren om met licht te werken waren het maken van tegenlicht opnames of het spelen met schaduwen. De ene fotograaf was nog creatiever dan de andere. Ik vond het persoonlijk erg leuk om het verschil in werkwijzen te zien. Na een uur was het tijd om te wisselen.

De binnenlocatie

Op de binnen locatie kregen de fotografen de opdracht om te werken met daglicht. De nadruk werd hier voornamelijk gelegd op het maken van portretfoto’s, maar de fotografen kregen de vrijheid om te fotograferen wat zij wilde. Op deze locatie was een stylist aanwezig. Zij liet zien wat de toegevoegde waarde van een stylist bij een fotoshoot kan zijn.

Samen zie je natuurlijk meer dan alleen. Als fotograaf let je natuurlijk op de houdingen van het model, het licht, contrast, verhoudingen etc., maar kleine details worden daarbij soms net over het hoofd gezien. Daarnaast is het voor de fotograaf erg vervelend als het plaatje vrijwel perfect is en er net een pluk haar vreemd zit of er iets in beeld staat wat je niet op de foto wilt hebben. Het is dan erg niet fijn om weer van je standpunt af te komen en je camera weg te moeten leggen om alles in orde te moeten maken.

Tijdens een echte shoot wordt daarom vrijwel altijd gebruik gemaakt van een stylist. Wat ook een leuke bijkomstigheid was, was dat de fotografen de kans hadden om de look van hun model aan te passen. Hielden ze van over de top? Dan werden er zonder pardon nepwimpers op de ogen van het model aangebracht? Een hoed of een andere outfit? Geen probleem!

Fotografie: Jacques Linssen

Jacques Linssen

De Fotostudio

In de studio waren de mannen van Hensel Studiotechniek Nederland aanwezig. Zij hielpen de fotografen in twee settingen met het goed verlichten van het model, juist de achtergrond of misschien zelfs beide. Ze leerde de fotografen hoe je de flitsers goed bedient en hoe je een foto nu goed kan belichten. 

Voor de fotografen die daar interesse in hadden kon er nog een stapje verder worden gegaan. Hoe zit het namelijk met schaduwen? Of hoe maak je een low-K foto. Ook het spel van kleuren in een foto werd uitgebreid behandeld.

De fotografen kregen de kans om de modellen met en object of juist zittend achter een bureau te fotograferen. Ook hierbij kregen de fotografen weer alle vrijheid om hun eigen ideaalplaatje te creëren. Een of twee modellen, Staand of zittend, in het licht of juist low-K? De keus was aan hen.                       Fotografie: Saskia Vossen

Saskia Vossen

Afsluiting

Na de 3 shoot momenten verzamelde iedereen zich weer in het leslokaal. De dag werd doorgenomen en zoals het hoort bij het werken met echte modellen werden er privacy verklaringen ondertekend. Daarna werd uitgebreid gepraat over de ervaringen van alle betrokkenen. Ik kreeg direct de indruk dat iedereen het een zeer geslaagde dag vond. Diverse fotografen deelden hen bevindingen. Grappig om te horen dat vrijwel iedereen die dag uit de voeten kon, ongeacht niveauverschillen.

Enige fotografie ervaring was wel van belang, daarnaast was het eigenlijk ook heel fijn als je al eens met een flitser had gewerkt. Ik heb sommige fotografen horen vertellen dat zij het gebruik van de studioflitsers vrij ingewikkeld vonden. Toch is het allen gelukt om ook hiervan gebruik te maken. Zowel de fotografen als de modellen werd gevraagd om binnenkort een feedbackformulier in te vullen over deze dag. Daarna was het tijd voor een borrel.

Ruud Heuvelmans

Fotografie: Ruud Heuvelmans

Verzorging van de dag

Eten

De dag startte zoals je hierboven al kon lezen zeer gemoedelijk. De fotografen verwerden ontvangen met koffie, thee en iets lekkers. Tussen de middag werd er een ruime tijd ingepland voor een lunch die bestond uit zowel soep als diverse broodsoorten en beleg. Ook na de shoots momenten van een uur werd er afgesloten met een hapje en een drankje. Na afsluiting konden de fotografen nog gezellig blijven hangen voor een borrel.

Styling

Astrid Baeten verzorgde een grote collectie aan kleding, volledig in sixties stijl. Daarnaast zorgde zij ervoor dat alle modellen er gedurende de hele dag goed uit bleven zien. Hun kapsels en make-up werden helemaal in stijl gedaan. Over gevraagde aanpassingen deed Astrid absoluut niet moeilijk. Ze heeft de hele dag keihard gewerkt om aan alle wensen te kunnen voldoen.

Fotografie: Jacques Linssen


Modellen

De fotoclub.nl had gezorgd voor acht ervaren modellen met een diversiteit aan uiterlijk, leeftijd en geslacht. Geduurde de hele dag wisselden de modellen elkaar in de diverse settingen af. Hierdoor konden fotografen ervaren dat ieder model anders is. Niet alleen qua looks, maar ook qua manier van poseren en de manier van benaderen. Daarnaast zorgt dit natuurlijk voor een grote verscheidenheid aan foto’s. Fotografen gingen naar huis met een variatie aan beelden, in plaats van slechts van één enkel persoon.

Studioapparatuur

Naast voldoende eten, styling en modellen is licht natuurlijk ook van essentieel belang. Peter de Koning en Patrick Bongartz van Hensel studio techniek hebben de dag gesponsord. Zij verzorgde niet alleen de verlichting, maar waren ook nog eens de hele dag aanwezig om de fotografen hiermee op weg te helpen en te voorzien van extra kennis en vaardigheden. Ook deze mannen hebben keihard gewerkt om er een geslaagde dag van te maken.

Zoals je uit mijn verhaal misschien al opmaakt was het een zeer geslaagde dag. Er hing een gezellige sfeer. Er waren veel mensen aanwezig die de dag samen mogelijk maakten. Er werd door zowel de fotografen als alle andere betrokkenen hard gewerkt en naar mijn beleving ging iedereen met een goed gevoel en de fotografen waarschijnlijk met een SD-kaartje vol, naar huis toe. De meeste aanwezigen gaven aan dat zij het leuk zouden vinden om vaker deel te nemen aan een soort gelijk studio event.

Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *