Concertfotografie

Zelf fotografeer ik nooit concerten en zie mij dit in de toekomst ook niet snel doen. Waarom zou ik dan naar een lezing gaan over concertfotografie? Ik ben zelf wel benieuwd hoe je met weinig licht toch mooie fotoís maakt. Ik kom dit zelf steeds vaker tegen, het is dus niet onverstandig om hier eens aandacht aan te besteden. De lezing ging niet zozeer over hoe moet je concerten fotograferen, maar meer over wat is de fotograaf allemaal tegengekomen in zijn werk als concertfotograaf. Een zeer interessante belichting van het onderwerp.

De fotograaf, Patrick Spruytenberg, gaf ons een mooie inkijk in hoe hij is gestart, welke fouten hij heeft gemaakt en hoe hij hiervan heeft geleerd. Ook deelde hij zijn ervaringen over wat je kunt verwachten en hoe je je moet voorbereiden op een shoot. Wat voor fotoís belangrijk zijn voor een shoot werd ook goed behandeld.

Dennis_Wels_001

Na de lezing kwam er nog een Sing & Songwriter (Dennis Wels) en werd de studio ingericht al zijnde een ‘Concert’ waar iedereen naar hartenlust kon oefenen. Zelf heb ik hier ook gebruik van gemaakt om even te oefenen. Ik heb verschillende tips die werden gegeven uitgeprobeerd en kwam tot de conclusie dat dit nog niet zo eenvoudig is, meer oefening is wel gewenst als ik hiermee verder wil. Ondanks dat ik meer oefening nodig heb, toch mooie resultaten gekregen.

Dennis_Wels_002

Conclusie

Als conclusie over deze lezing kan ik het volgende zeggen: Veel van wat er werd verteld was al bekend bij mij, wel fijn om bevestigd te krijgen dat ik op de juiste weg zit. Enkele dingen waren nieuw voor mij, een paar tips die ik in de toekomst voor meerder type fotografie goed kan gebruiken. Ik heb er dus zeker wat aan deze dag gehad. Volgende keer ben ik weer van de partij, wat het onderwerp ook is, je hebt er altijd wel iets aan.

Dennis_Wels_003