Fotoclub Fotografiecommunity Vragen en Discussies Fotografie Vraagbaak fuji x100 vi of een fuji camera met verwisselbare lenzen

• fuji x100 vi of een fuji camera met verwisselbare lenzen

Geplaatst door Wouter op 12/07/2025 om 17:10 uur

Ik hoor graag ervaringen van Fujifilm-gebruikers. Twijfel tussen de X100VI (compact, geen lensgedoe en eigenlijk geen nabewerking nodig) en een X-camera met zoeker en verwisselbare lenzen voor landschap en architectuur (ultragroothoek). Weerbestendigheid is mooi, maar is het echt nodig? Kom van een Canon EOS 6D, maar vond die te zwaar. Alvast bedankt voor een reactie!

Wouter antwoordde 6 maanden geleden 3 Leden · 5 Antwoorden
  • 5 Antwoorden
  • m

Leden
    15/07/2025 om 21:44 uur

Ik ben geen Fuji gebruiker, maar ik heb wel gekeken naar jouw foto’s op deze site. De reden die jij aangeeft om een andere camera te overwegen is het gewicht. Dan ben je met een compactcamera zeer waarschijnlijk het beste uit. Laat je t.z.t. even weten wat het geworden is, en hoe dat bevalt?

• Wouter

Leden
      19/07/2025 om 12:38 uur

Dank voor je bericht. Ik ga zeker niet over één nacht ijs. Ik laat weten wat het t.z.t. geworden is.

• Wouter

Leden
        23/11/2025 om 15:46 uur

Het is de Fuji x-t30 ii geworden, met een 15-45mm kitlens bijgeleverd. Flink wennen met alle toeters en bellen. Dus nu eerst flink oefenen. En misschien volgend jaar op zoek naar een specifieke lens.

• Jean-Paul H

Leden
    18/07/2025 om 09:52 uur

Gebruik ook geen fuji maar ik raad je aan om uit te gaan van de lens. Je kunt via beide routes een compacte camera verkrijgen, met andere merken trouwens ook en alle camera’s hebben de mogelijkheid om jpg-s te maken die je niet verder bewerkt. Ik zou dus uit gaan van de lens en op flickr naar die lens zoeken om te zien of de beelden je aanstaan. Levert de lens levendigheid en diepte of is het eerder plat en klinisch? Foto’s zijn bewerkt over het algemeen dus je kunt niet van de kleuren uit gaan, maar ook hier kan flickr misschien enig inzicht bieden, hoe zien de huidtinten er uit van verschillende camera’s? succes

• Wouter

Leden
      19/07/2025 om 12:42 uur

Dank voor je advies. Inderdaad, Flickr is perfect om naar de prestaties van lenzen te checken. Ga ik nu zeker doen.

Log in to reply.