Compositie in landschapsfotografie - FotoclubNL

Boekrecensie: Compositie in Landschapsfotografie

Betere landschapsfoto's door de juiste compositie

• Ontdek hoe je de best mogelijke compositie in landschapsfotografie kiest.
  • Ontdek hoe je de onderlinge positie van de beeldelementen in het landschap kan manipuleren tot je de mooiste vlakverdeling bereikt voor je foto.
  • Maak van elk landschap een topfoto met behulp van de compositie technieken in dit boek.

Titel:

Auteur:
Gepubliceerd:
Uitgeverij:
Bindwijze:
Pagina’s:
Taal:

Compositie in Landschapsfotografie
Nando Harmsen
Mei 2023
VanDuurenMedia
Paperback (Softcover

Boek: Compositie in landschapsfotografie door Nando Harmsen

Wat je gaat ontdekken

Landschapsfotografie lijkt makkelijk, maar dat is het niet. Hoe geduldig het landschap ook is, het op een mooie en aantrekkelijke manier in beeld brengen is voor de meeste mensen vaak erg lastig.

Wat moet je doen om het landschap zo in beeld te brengen dat jouw foto ook echt de moeite waard is om te bekijken? Op dat moment komt compositie om de hoek kijken. Een goede compositie is kracht van een goede landschapsfoto.

Vaak wordt verwezen naar de regel van derden. Maar compositie is zo veel meer. Het gaat om vlakverdeling, beeldelementen, lijnen, balans en de visuele flow door een foto heen.

Dit boek is een ontdekkingsreis door de wonderlijke wereld van compositie. De auteur duikt in de geschiedenis om te weten te komen waar al die regels vandaan komen. Hoe kan je die regels in de praktijk toepassen? Wat voor manieren zijn er om een goede compositie te vinden? Hoe vertaal je het landschap naar een foto? En nog veel meer.

Naast een overzicht van de 15 hoofdstukken uit dit boek zal ik één hoofstuk uit dit boek wat nader toelichten om je een inkijkje te geven in dit boek over compositie in landschapsfotografie.

15 Hoofstukken

1: Introductie in compositie

2: De oorsprong van compositieregels

3: Compositiegrondvormen

4: Compositieregels in de praktijk

5: Licht en donker gebruiken

6: Voorgrond en achtergrond

7: Visuele flow in de foto

8: Visuele flow: verticale en horizontale lijnen

9: Visuele flow: diagonalen

10: Visuele flow: gekromde lijnen, ofwel curven

11: Lijnen beïnvloeden

12: De rol van beeldverhouding

13: Gestalttheorie

14: Andere vormen van compositietechnieken

15: Compositie in de praktijk

Boekrecensie-Compositie in Landschapsfotografie
Voorbeeld van Hoofstuk 5 - Boekrecensie-Compositie in Landschapsfotografie

Een kijkje in hoofdtuk 5: Licht en donker gebruiken

Bij elk hoofstuk lees je een kort inleiding. In hoofstuk 5: Licht en donker gebruiken gaat de de auteur even terug in de tijd. Om een indruk te geven hoe dat eruit ziet citeer ik een stukje uit het boek;

“Fotografie betekent vrij vertaald schrijven met licht. Zonder donker zien we geen licht, en dat betekent dat we beide in ons beeld moeten hebben. Dit komt ook terug in de beschrijving die Sir Joshua Reynolds in 1783 publiceerde, en wat onder andere de basis vormde voor wat nu bekend staat als de regel van derden.

Sir Joshua noemde met name dat sommige delen van een compositie zo licht mogelijk moeten zijn en andere delen zo donker mogelijk. Dit kun je vertalen naar het gebruik van een groot contrast in de foto. Dit contrast kan helpen om je blik naar een bepaalde plek in de foto te leiden. Het is vanzelfsprekend dat die plek moet samenvallen met de punten van aandacht in een foto. Met andere woorden, de plek waar je het onderwerp plaatst.”

En aan de hand daarvan worden de onderstaande paragrafen verder uitgediept;

• Kijken naar het licht.
  • Pas op met gelijke helderheden.
  • Wachten op het juiste licht.
  • Richting van het licht.
  • Licht en donker manipuleren.
  • Dynamisch bereik.
Aan de hand van foto's zie je de nuance verschillen in licht - Boekrecensie: Compositie in Landschapsfotografie

Waarom moet je dit lezen

Het is al lastig genoeg om een goede foto te maken, laat staan een goede landschapsfoto. Het is vaak te donker of te licht of er zit helemaal geen diepte in je foto. Met dit boek krijg je een aantal waardevolle tools aangereikt die van een standaard landschapsfoto een topfoto kan maken.

De kracht zit hem in de voorbeelden die je daadwerkelijk laten zien waarom het een wel werkt en het ander niet. Ook wordt aan het eind van het hoofdstuk een opdracht gegeven waar je mee aan de slag kan. Hiermee kan je direct toepassen wat je ontdekt hebt in het boek..

Over de auteur

Nando Harmsen is trouwfotograaf en landschapsfotograaf. Maar hij fotografeert ook regelmatig bedrijfsportretten en bedrijfsreportages. Hij is reviewer, fotografie-instructeur, blogger en schrijver. Naast zijn fotografie geeft hij workshops en masterclasses. Hij is fotografiereisleider en geeft informatieve lezingen bij fotoclubs. Als online docent fotografie is Nando werk-zaam bij Photofacts Academy.

Conclusie mening

Het boek is duidelijk en overzichtelijk en er wordt in duidelijke en heldere taal geschreven.

Ik ben niet zo’n lezer maar dit boek leest lekker door zonder al te lange teksten. Voor mij zijn de genoemde voorbeelden incombinatie met de foto’s erg waardevol.

Ik merk tijdens de landschapsdag van onze fotografiecursus vervolg dat veel mensen het moeilijk vinden om een goede compostitie te maken een in een landschap. Dit boek kan daar zeker bij helpen.

Dus als je verder wil met landschapsfotografie en betere composities wil maken dan is dit het boek om je foto’s naar het volgende niveau te tillen.

Boek: Compositie in landschapsfotografie door Nando Harmsen