Hier moet je op letten bij het kopen van een DSLR-camera

Als je hebt gewacht tot het juiste model langskwam om je eerste digitale spiegelreflexcamera te kopen, zou dit een goed moment kunnen zijn. De combinatie van prijs, prestatie en sensorgrootte/resolutie die de meeste modellen bieden, is al goed genoeg om veeleisende fotografen tevreden te stellen. Slechts marginale verbeteringen zijn waarschijnlijk in de nabije toekomst. Wanneer je echter duizend euro of meer van je zuurverdiende geld uitgeeft of kiest voor een lening aanvragen voor deze dure aankoop, moet je weten dat je een waardevolle uitrusting krijgt. Hier zijn enkele van de belangrijkste factoren waarmee je rekening moet houden.

Megapixels

Hoewel het meeste reclamemateriaal en een groot deel van de mediahype zich richten op het aantal megapixels dat de camera ondersteunt, is het aantal megapixels relatief onbelangrijk bij het kopen van een digitale spiegelreflexcamera. In theorie zou het aantal megapixels in een afbeeldingsbestand het formaat moeten bepalen waarop het met ‘foto’-kwaliteit kan worden afgedrukt. Je kunt echter uitstekende afdrukken van A3-formaat maken met een 5- of 6-megapixel DSLR-camera, op voorwaarde dat de originele opname correct is belicht en bewerkt. Verder heeft een 8 megapixel sensor slechts 30 procent meer photosites dan een 6 megapixel sensor. Bij de juiste kijkafstand voor A3-afdrukken zal dit verschil verwaarloosbaar zijn. Weinig fotoliefhebbers zullen waarschijnlijk afdrukken willen die groter zijn dan het A3+-formaat, wat ruimschoots binnen de mogelijkheden van alle huidige modellen valt.

Merkloyaliteit

Fotografen die al in het bezit zijn van een D-SLR plus en een reeks verwisselbare lenzen, zullen naar digitale camera’s van dezelfde fabrikant worden gelokt. Het is zowel logisch als financieel logisch om een ​​body te kopen die de lenzen die je hebt accepteert. Het is echter niet per se de beste optie om de volgende redenen:

  • De meeste DSLR-body’s veranderen de effectieve brandpuntsafstand van een 35 mm-lens met een lensmultiplier factor (LMF) van 1,5x tot 2x. Dit betekent dat de 24 mm-lens die u een geweldige groothoekweergave gaf, dezelfde beeldhoek heeft als een 36 mm-lens op een 35 mm-camera. Je wint een beetje aan het tele-einde; een 200 mm-lens wordt gelijk aan een 300 mm-lens op een 1,5x LMF DSLR.
  • De 35 mm-lens is ontworpen voor beeldvorming op film, die een andere structuur heeft dan een beeldsensor. Het produceert mogelijk niet zo’n goede beeldkwaliteit op de DSLR-body.
  • 35 mm-lenzen zijn vaak zwaarder en omvangrijker dan digitale lenzen.
  • Olympus DSLR-body’s kunnen de lenzen die zijn ontworpen voor Olympus film-SLR-camera’s niet accepteren.

Sensorgrootte

Wat betreft beeldkwaliteit en belichtingsflexibiliteit – zijn de belangrijkste criteria de grootte van de sensor en de grootte van elke photosite erop. Hoe groter het oppervlak van de photosite, hoe meer licht het kan opvangen en hoe meer informatie het kan vastleggen. Hoe meer informatie er naar de beeldprocessor van de camera gaat, hoe groter het dynamische (toon)bereik in het resulterende beeld – en hoe beter de beeldkwaliteit. De verschillen zijn het duidelijkst in opnamen die zijn gemaakt in heldere, contrastrijke omstandigheden en bij weinig licht. Bij fel licht kunnen de kleine sensoren van compacte digicams geen details opnemen in de helderste en donkerste gebieden. De resulterende foto’s hebben geblokkeerde schaduwen en vervaagde highlights en als er geen detail wordt vastgelegd, is er geen manier om het beeld aan te passen om de situatie te verbeteren.


Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *