Geld maken met je foto’s, is dat wat je wilt?

Geld verdienen met onze geliefde bezigheid fotografie, dat willen we allemaal wel! Het is in de praktijk weinigen gegeven om er van te bestaan, echter met Stockfotografie is er een verdienste voor iedereen weggelegd. De World Wide Stock Industry is een dynamisch fenomeen.

In feite komt bijna 75% van de beelden die je dagelijks in commerciële uitingen ziet van van Stock Agency’s. Deze industry is volop in beweging want naast foto’s kun je bijvoorbeeld ook vectors (illustraties) en video’s uploaden. En straks is er ook vast een markt voor virtual reality. Inderdaad, saai wordt het niet!

Maar wij beperken ons tot fotografie want foto’s is nog steeds de core business van de Stock Industry. Daar is het ook allemaal mee begonnen want de Stock Photo Industry bestaat al een eeuw. Maar vanaf 2005, toen door IstockPhoto het Micro Stock licentiemodel werd geïntroduceerd, heeft het een enorme vlucht genomen! Het is een Billion Dollar Business geworden waarin ruim 60 stock agency’s actief zijn. De top vijf bestaat uit Shutterstock, Istock, Dreamstime, 123RF en Canstock.

Wat is een Stockfoto en hoe ziet die eruit?

stock-fotografie

De diversiteit in stockfoto’s is schier oneindig want voor elk denkbaar onderwerp zijn er stockfoto’s te krijgen. Gebruikers kunnen die vinden door zoekopdrachten te geven met keywords en vervolgens koop je ze dan al voor zo’n 50 dollarcent (LR JPEG). In feite koopt men een licentie voor onbepaalde duur want de foto blijft eigendom van de maker, de fotograaf. Wanneer je je foto’s aanbiedt op een Stock website krijg je een contract waarin dat allemaal piekfijn is geregeld.

De verdienste zit vooral in het aantal downloads. Want dat gaat met Micro stock doorgaans erg snel. Wat uiteraard ook sterk meespeelt is de kwaliteit van je foto’s en de onderwerpen die je fotografeert. Er zijn commerciële (Royalty Free) en editorial foto’s. De eerste zijn te gebruiken in alle commerciële  uiting en de tweede categorie zijn foto’s die je vooral in dagbladen, nieuws- en educatieve media zult tegenkomen. Dat kunnen dus alledaagse dingen zijn uit je eigen omgeving.

royalty-free

stock-foto

Veel stockfoto’s zijn herkenbaar als zodanig vanwege geënsceneerde situaties zoals jonge, modieuze en blije yuppies in een fancy office interieur of handenschuddende CEO’s glunderend van de once in a lifetime megadeal. Daar is nog steeds een markt voor maar de huidige trend neigt naar authenticiteit. Sowieso zijn er legio categorieën waarin je goed verkoopbare stockfoto’s kunt maken zoals iconische architectuur, sfeervolle landschappen of karakteristieke portretten.

Commercieel of editorial?

Even terug sprak ik al over commerciële en editorial stockfoto’s dat twee verschillende licentietypes zijn. Commerciële of Royalty Free foto’s kunnen rechtenvrij worden gebruikt door de koper. Maar dat vereist wel een property of model release wanneer er herkenbare mensen of merknamen in beeld zijn. Je zult dus een (standaard) contractje moeten maken met modellen wat vanzelfsprekend kosten met zich mee brengt. Dat heb je niet wanneer je een zonsopgang op de heide fotografeert.

editoral

merken

Nu zal de laatste minder verkopen dan hippe youngsters in het WTC maar om uit de kosten te zijn zul je daarvoor ook fors meer downloads moeten scoren. Enfin, het is dus maar wat je voor ogen hebt als je besluit om een stock shooter te worden. Een van de pluspunten van stock is sowieso dat je helemaal vrij bent in de keuze van onderwerpen en shooting style. Uiteraard dienen foto’s wel aan bepaalde criteria te voldoen willen ze geaccepteerd worden door diverse stock agency’s.

Aan welke criteria moeten je stockfoto’s voldoen?

Het mag duidelijk zijn dat stockfoto’s aan hoge eisen moeten voldoen. Nu is het zo dat een top agency  als Shutterstock hogere eisen stelt dan een mid range company zoals Canstockfoto. Over het algemeen moeten stockfoto’s correct zijn belicht, 100% in focus, vrij van ruis met een aantrekkelijke compositie.

Bovendien moet je stockfoto’s voorzien van keywords want op die manier kunnen kopers jouw foto’s vinden. En voor editorial stockfoto’s is een actuele omschrijving vereist.

Regelmatig worden foto’s geweigerd door reviewers die ingezonden foto’s moeten keuren. De redenen voor afwijzingen worden vermeld zodat je afgekeurde foto’s kunt aanpassen en opnieuw uploaden. Dat is niet altijd een plezierige ervaring maar ik heb op die manier wel geleerd om kwalitatief betere foto’s te produceren, en niet alleen voor stock. In de Master Course Stockfotografie ga ik hier dieper op in en leer je hoe je foto’s effectief kunt keyworden en afwijzingen voorkomen.

compositie

Wat kan ik verdienen met mijn stockfoto’s?

Die vraag is niet zo een-twee-drie te beantwoorden maar natuurlijk zijn er bepaalde parameters voor stock revenuen. De wedervraag die ik dan moet stellen is: Hoe ga je het aanpakken? Ga je een bedrijfje opzetten, wordt het een full time job of een betaalde hobby? De meeste mensen kiezen voor het laatste en bouwen in enkele jaren ‘n stockfotocollectie op waarmee ze maandelijks een extra inkomen kunnen maken. Daarvan kun je op vakantie of regelmatig nieuwe gear aanschaffen.

Stock agency’s betalen maandelijks je verdiensten uit. Je zit dus nooit op je geld te wachten zoals dat bij opdrachten vaak wel het geval is. Ook bepaal je zelf wat je fotografeert  en hoe je de foto’s bewerkt. Die artistieke vrijheid vind ik heerlijk want opdrachtgevers scheppen vaak een eng raamwerk waarbinnen je moet werken. Ook hoef je geen offertes en contracten te maken, besprekingen te voeren enz. Het enige nadeel van stockfotografie is dat vooral de opbouwfase tijdrovend kan zijn.

stock-foto's-maken

Fotocursus Stock

Stockfotografie is in menig opzicht een complex fenomeen. Er is zeker een en ander op het net te vinden maar die info is vaak gefragmenteerd en geschreven in jargontaal. Een echte road map bestaat gewoon niet. De unieke Master Course Stockfotografie van Fotoclub.nl brengt daar nu verandering in. Met deze input kun je een carrière starten als stock contributor en verdien je in de toekomst geld met je geliefde bezigheid. Zeg nu zelf, wat is er nog mooier dan dat!?

Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *