• Michel Jansen

Lid
    23/07/2024 om 22:57 uur

Dank voor je reactie @JPH een drie-assig geared statiefkop is inderdaad trager dan het kogelbalhoofd. Maar in de landschapsfotografie heb je alle tijd. Ik fotografeer altijd vanaf statief en dat is ook trager dan vanuit de hand, maar vanaf statief kan ik mijn compositie beter beoordelen op horizontaal/verticaal (ik heb een 3d waterkompas om mijn flitsschoen, maar ook de uitsnede, camera standpunt, en het belangrijkste kan ik beter beoordelen wat ik niet mooi vind aan de gehele compositie en zo in het veld hierin eventueel verandering brengen. Wanneer ik in het veld loop, heb ik mijn handen altijd vrij. Zie ik een mooie compositie, gaat de rugzak af, statief wordt losgekoppeld, pak uit de rugzak de camera, bekijk door de zoeker vanuit de hand de beste compositie, is die gevonden zet ik mijn camera op statief, belichting en scherpte instellen, eventueel filterhouder en filters voorplaatsen, en als de foto gemaakt is berg ik alles weer op, camera loskoppelen en in de rugzak, statief weer aan de rugzak koppelen, rugzak om en weer verder. Dus wat zal die extra tijd voor het bedienen van de 3 assige geared statiefkop op het geheel nu uitmaken.