Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotobewerking Vraagbaak › Is Lightroom alles bepalend? › Antwoord op: Is Lightroom alles bepalend?
-
December 2012, de aanschaf van mijn eerste digitale spiegelreflexcamera, de Nikon D3200 en tevens de aanschaf van de toen nog los verkrijgbare Lightroom 4.0. Totaal onwetend in het digitale bewerken van je RAW bestanden. Om hier feeling in te krijgen heb ik talloze online tutorials gekeken en gekeken en gekeken.
Bij de aanschaf van mijn Nikon D7500 stond ik voor de keuze, mijn NEF bestanden omzetten in DNG bestanden en verder gaan met de losse lightroom, of een abonnement afsluiten op het totale lightroom pakket en door kunnen gaan met mijn originele NEF bestanden. Ik ben een Nikonian dus wat moet ik met DNG bestanden? Niets dus.
Vanaf 2018 heb ik een abonnement van lightroom.
Ik gebruik lightroom nu 12 jaar en heb mijn eigen workflow die ik door en door ken. Nu even terugkomend op waar het om gaat, andere fotobewerkingsprogramma’s. Welke andere????
Ik vind lightroom heerlijk werken, er zit voor mij een bewerkingslogica in die ik eigen heb gemaakt.
Waarom zou ik overstappen naar een ander programma als lightroom mij prima bevalt. Zoals ik in het begin al schreef heb ik vele tutorials toendertijd gekeken van ondermeer Anthony Morganti. Hij is de grondlegger van mijn workflow, nog steeds.
Ik heb geen zin meer mij te gaan verdiepen in een ander programma, en waarom?
Het abonnement vind ik een prima iets, en dat voor €12.08 per maand. Een abonnement op een fotoblad kost wellicht de helft maar geeft mij vele malen minder informatie en plezier dan te werken in Lightroom.
Ik ben een Nikonian en een lightromer.