Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotografie Vraagbaak › Crop of full frame camera? › Antwoord op: Crop of full frame camera?
-
Leuk, shoppen!
Ik heb gebruik al meer dan 5 jaar beide formaten naast elkaar, en ik vind de bediening, lenzenaanbod e.d. belangrijker dan een sensor van een paar vierkante millimeter meer of minder.Waarom wil je een andere camera? Waarvoor ga je m gebruiken?
“full frame” is vooral een marketing-term, om een formaat te duiden dat tussen APSC en middenformaat in zit. Kleinbeeld dus, maar dat klinkt niet zo gelikt. De fabrikanten die geen (fatsoenlijke) lijn van APSC of middenformaat hebben zullen er alles aan doen om ons ervan te overtuigen dat kleinbeeld de heilige graal is voor fotografie.
Lenzen voor kleinbeeld zijn doorgaans duurder en groter dan vergelijkbare lenzen voor APSC, en kleiner/goedkoper dan vergelijkbare lenzen voor middenformaat.
Voor een aantal toepassingen heeft APSC of M43 een voordeel tov kleinbeeld. Denk bv aan tele (groter bereik met identieke brandpuntadstand) of macro (meer scherptediepte) Voor een aantal toepassingen heeft middenformaat voordelen tov kleinbeeld, bv resolutie en dynamisch bereik. Enz.
Let ook op dat dynamisch bereik niet alleen afhangt van formaat van de sensor; de generatie van de techniek speelt ook een rol. Bv mijn Pentax K3iii Monochrome (APSC) heeft een aanzienlijk groter dynamisch bereik dan mijn 1e generatie Leica M Monochrom (kleinbeeld, maar met ouderwetse CCD-sensor)