SMARTPHONE FOTOGRAFIE BOEKREVIEW: FOTOGRAFEREN EN FILMEN MET EEN SMARTPHONE DOOR JEROEN HORLINGS

Veel hobbyfotografen zijn al erg bedreven met smartphonefotografie voordat ze hun eerste echte (spiegelreflex)camera aanschaffen. Het begint immers als een manier van kijken. Een manier om zaken niet alleen vast te leggen, maar om dit zo mooi mogelijk te doen. Het bepalen van compositie, kijken hoe het licht valt, spelen met perspectief. Een smartphone voldoet prima om met deze zaken te experimenteren en je hebt hem altijd bij de hand. Veel mensen weten echter niet dat er met wat praktische tips sterke verbeteringen in de resultaten kunnen optreden. Of dat er veel meer mogelijk is in de instellingen dan men denkt. Je kunt in zo’n geval kiezen voor een (online) cursus smartphone fotografie of IPhone fotografie, of een boek over dit onderwerp aanschaffen. Dit exemplaar is in diverse webwinkels te verkrijgen. De prijzen variëren van €14,95 voor een e-book tot €29,95 voor een echt boek.

IPhone fotografie/ smartphone fotografie én filmen met de smartphone in elf hoofdstukken

Inmiddels beschik ik over een spiegelreflexcamera. En ik heb hem ook bijna altijd bij me. Maar soms niet. Meestal gaat daar ook veel getwijfel aan vooraf. En dan komt er tóch vaak dat moment dat je denkt: had hem toch maar meegenomen. Op die momenten wil je je smartphonecamera optimaal kunnen gebruiken. Eruit kan halen wat erin zit. Met een verdieping in het boek van Jeroen Horlings wil ik dit bereiken. Hij vertelt in 160 pagina’s een heel compleet verhaal over smartphonefotografie. Ik loop met je door het boek heen.

Introductie

Over het algemeen kan ik zeggen: hoe verder ik vorderde in het boek, hoe interessanter het werd. Vanuit het doel: betere toepassing van smartphonefotografie, is de introductie wat mij betreft te skippen. Het is natuurlijk wel de basis, en voor de techniek liefhebbers onder ons wel erg interessant. Maar ik hoef niet per sé te zien hoe een smartphone er van binnen uitziet om hem beter te kunnen gebruiken. Ook mijn interface is mij reeds bekend. En die tip ‘let op dat je je vinger niet deels over de cameralens heen legt’…. enfin. Ik wil aan de slag. Leer me iets nieuws Jeroen!

Praktische tips, compositie en basiskennis fotografie.

Hoopvol ga ik verder met bovenstaande hoofdstukken. Ook hier vind ik veel informatie die voor mij niet nieuw is. Maar ik heb immers de fotografiecursus starters al gevolgd. Degenen die hier nog niet aan toe zijn zullen wel veel hebben aan de informatie in het middenstuk van het boek. Enkele compositieregels en omgevingsfactoren om rekening mee te houden en de basiskennis fotografie. De begrippen sluitertijd, diafragma, ISO en witbalans worden uitgelegd inclusief de eventuele mogelijkheid om dit toe te passen op de smartphone.

Een aantal zaken zijn eigenlijk niet zo relevant met betrekking tot smartphonefotografie om uitgebreid toe te lichten, aangezien het niet toepasbaar is op de smartphone (bijvoorbeeld het wijzigen van de diafragmawaarde). Ergens tussen dit punt en het eind van het hoofdstuk instellingen begin ik wat dingetjes te leren. Met mijn smartphonecamera inmiddels in de ‘pro-stand’ probeer ik wat er mogelijk is. Ik tover een raster op mijn scherm en doe ik wat testjes met de sluitertijd en ISO. Het is wel even wennen. Als fotografieliefhebber lees ik het hoofdstuk filmen diagonaal en kom dan bij het laatste stuk.

fotograferen-filmen-smartphone-jeroen-horlings-mock-up

Apps, beeldbewerking en het nut van RAW

Nu begin ik enthousiast te worden. Wist je dat er alternatieve camera app ‘s zijn? Je kunt je camera dus simpelweg vervangen door een andere met meer functies. Dus alles wat niet lukte en het voorgaande deel van het boek is misschien nog mogelijk met een andere camera app! Er worden betaalde en onbetaalde app ’s voor Android toestellen en IPhone fotografie behandeld. Ook vind ik hier naast mijn favoriete bewerkingsapp Snapseed nog enkele fotobewerking-apps die ik nog niet kende (zoals Lensflare) en waar graag mee aan de slag ga! Heel leerzaam blijkt dan ook ‘Het nut van RAW’. Het was me als eens uitgelegd, maar nu begrijp ik het nog veel beter.

In het stuk over lenzen en accessoires leer ik dat er meer is in het leven dan de selfiestick. Er zijn al wat accessoires besteld zal op korte termijn met de opzetlensjes (macro, groothoek en fish eye) en mijn nieuwe smartphonestatief aan de slag kunnen gaan!

Conclusie:

Het boek is duidelijk en heel uitgebreid (voor mij persoonlijk iets té) en de afbeeldingen zorgen voor een goede ondersteuning van de tekst met voorbeelden. De smartphone zal in mijn ogen nooit een vervanging zijn voor mijn ‘echte’ camera. Echter heb ik wel wat geleerd. De komende tijd kan ik zeker aan de slag met mogelijkheden waar ik me voorheen niet bewust van was, én mijn nieuwe accessoires.

Online Cursus smartphone fotografie

Ook op zoek naar een upgrade van jouw smartphone fotografie vaardigheden? Als je over een IPhone beschikt kun je ook terecht bij Fotoclub.nl. Je leert in jouw eigen tempo binnen vijf gerichte blokken praktische toepassingen van de IPhone-camera inclusief nabewerking in de online cursus smartphonefotografie: IPhone editie.

Win een e-boek Fotograferen en filmen met een smartphone

Wil je een exemplaar winnen van dit boek? Laat een reactie achter op de blog en deel dit bericht op facebook. Over 10 dagen verloten we twee boeken en maken we de winnaars bekend.

Andere blogs