Fotoclub modellendag! Een hele ervaring.

Ik merkte dat veel mensen uit mijn omgeving en sociaalmedia erg nieuwsgierig zijn naar de Fotoclub modellendag in samenwerking met Cachet Models dus vandaar dat ik besloot hier een blog over te schrijven!

Nu hoor ik jullie al denken wie is ik? Mijn naam is Beau Slegers ik ben 18 jaar oud en eind 2015 heb ik een beginnerscursus gedaan bij Fotoclub. Na deze cursus ging mijn fotografie erg snel en kwam ik erachter dat ik het liefst mensen fotografeer. Vandaar dat ik ook vaak te vinden ben bij de Fotoclub modellendag!

Deze dag is bedoeld om fotografen van Fotoclub een kans te bieden eens samen te werken met een model. Deze dag staat dus in het teken van fotografie! Maar wat deze dag zo bijzonder maakt is dat je niet alleen met jezelf bezig bent maar ook met een model en met andere fotografen. Je kunt eens zien hoe andere fotografen samenwerken met een model of je kunt gewoon even binnenlopen om te kijken wat fotoclub allemaal doet.

Ook krijg je op deze dag de kans om in ruil voor een kleine vergoeding eens te fotograferen in een studio. In de studio krijg je hulp van docenten van Fotoclub zodat jij een perfect belichtte foto krijgt en hiervoor kun je een model naar keuzen uitkiezen om te fotograferen. Helaas zijn er altijd maar een bepaald aantal plekken en zitten de studio tijden altijd snel vol, dus lijkt dit je iets? Wees er de volgende keer dan snel bij .

Nu jullie weten wat deze dag inhoud wil ik jullie graag mijn eigen ervaring delen. Afgelopen september was voor mij al de 3e keer dat ik aanwezig was bij dit evenement en elke keer stap ik met plezier op mijn fiets om naar deze dag te gaan!

De dag start meestal rond half 2, de fotografen druppelen rustig binnen en de modellen staan al keurig opgesteld. Je wordt ontvangen door een van de docenten van Fotoclub en door Carla van Cachet Models. Nadat er een welkomstwoordje is gedaan start in mijn ogen altijd het Hollands Next Top Model moment.

Je gaat in een rijtje staan met fotografen en 1 voor 1 komt er een model naar voren die zich voorstelt en laat haar setcard zien. (Een setcard is een kaart met foto’s van het model. Het model neemt dit mee naar een casting). Dit was voor mij op het begin erg onwennig om mee te maken aangezien ik dit altijd alleen maar op tv zag en nu stond ik er zelf middenin.

Nadat de modellen hun voorstelrondje hebben gedaan mogen de fotografen 1 voor 1 een model uitkiezen om mee te werken. Je neemt dan een model mee naar buiten of de studio in en je houdt samen een korte shoot van 30 minuten. Na 30 minuten keer je weer terug en dan kun je een nieuw model kiezen om foto’s mee te maken.

Modellen-Dag-Shoot-Fotoclub-DSC_8644

De fotoshoots op deze dag zorgde bij mij altijd voor veel gezelligheid en nieuwe connecties! Het is namelijk hartstikke leuk om samen te werken met modellen maar ik heb ook al veel van andere fotografen leren kennen op deze dagen. Soms is het wel even wennen om een model mee te nemen aangezien er soms ook modellen zijn die nog niet zoveel fotoshoots hebben gedaan, maar dat maakt deze dag altijd een uitdaging!

Er komt veel meer bij kijken dan alleen jij en je camera en dat maakt het juist leuk! Het is aan jou om het model op zijn/haar gemak te stellen en aan te sturen en regelmatig wordt ook aan je gevraagd om de kleding voor het model uit te kiezen of hier een mening over te geven. De shoots die ik heb gehad zorgde altijd voor mooie resultaten zowel voor mij als voor het model, ook heb ik er modellen aan overgehouden die graag nog eens samen zouden willen werken. En regelmatig vind ik een van mijn foto’s terug op setcards van modellen.

Kortom, het maakt namelijk niet uit of je pas net komt kijken of dat je al jaren meedraait het blijft elke keer een leuke uitdaging om de modellen zo mooi mogelijk vast te leggen en om nieuwe connecties op te doen! Hopelijk ben jij enthousiast geworden na deze blog en zie ik jou de volgende keer terug bij de Fotoclub opendag! Tot dan.