Geef je fotografie een boost met Instagram

Of het nemen van foto’s een hobby-matige of professionele bezigheid is, Instagram is een van de krachtigste hulpmiddelen die fotografen kunnen gebruiken om hun werk te promoten. Deze visuele sociale media-app is een effectieve manier om de interesse van mensen in je fotowerk te vergroten en contact te leggen met andere fotografen. Maar zeker ook om potentiële klanten te vinden, fotopublicaties te krijgen of feedback te geven en te ontvangen en zodoende je fotografie te verbeteren.

Laat ik gelijk met een van de belangrijkste tips beginnen.

Betaal nooit voor het krijgen van meer volgers op Instagram. Het enige dat het je oplevert is een legere beurs. In het begin zul je inderdaad meer volgers krijgen maar veelal zijn dit nep-accounts of mensen die totaal niet geïnteresseerd zijn in jou of je fotografie. Deze mensen reageren niet op je berichten en Instagram heeft dit snel door. M.a.w. je bereikt er niets mee. Net als in het echte leven gaat het om het opbouwen van relaties. Dit vergt tijd en energie.

Bepaal wel voor jezelf of je iemand bent die Instagram als een serieus promotiemiddel ziet om je doel te bereiken, namelijk vergroting van je zichtbaarheid. Maar laat je niet ontmoedigen, met de juiste strategie kun je er veel baat en plezier bij hebben.

Ontdek hieronder 11 tips hoe je Instagram in je voordeel kunt gebruiken

1. Bepaal je fotografie niche

Een niche is een klein afgebakend gebied in de markt waar je je in wil begeven. Dit heb je nodig om je een eigen identiteit te geven. Beschouw Instagram als een online plek om je fotografie te ontwikkelen en te definiëren.

Gebruik je profielpagina om foto’s weer te geven rondom een centraal thema in je werk en jouw stijl van fotografie. Dit kan een specifiek onderwerp zijn (zoals architectuur, reizen, eten, mode, mensen of sport) of een bepaalde stijl van fotografie (zoals zwart-wit, een filmisch of minimalistische fotografie).

Je volgers zullen van je verwachten dat je een feed bijhoudt die een samenhangende stijl of onderwerp heeft, een die hen uiteindelijk laat terugkomen voor meer. Instagram-gebruikers zullen meestal op je profiel belanden en een beslissing nemen om te volgen op basis van je bovenste negen foto’s. Daarom is het een goed idee om ervoor te zorgen dat de bovenkant van je feed altijd representeert wie je bent als fotograaf.

2. Behandel je Instagram-feed als de top van je portfolio, door alleen je beste afbeeldingen te plaatsen

Zorgen ervoor dat elk bericht zijn eigen ‘Waaauw!’ – factor heeft, alleen dan krijg je welgemeende likes en reacties. Door een consistente stijl te creëren – via een gemeenschappelijk thema, gevoel of kleurenpalet – worden bezoekers trouwe volgers.

Als je meerdere foto’s van één fotosessie hebt en niet kunt bepalen welke foto moet worden weergegeven, gebruik je de optie voor meerdere foto’s maar plaats er niet meer dan vier in een serie. Er wordt dus slechts één afbeelding in je feed weergegeven, maar volgers hebben de optie om meer foto’s te bekijken. Toon de beste foto van de serie dus als eerste.

likes-reacties-instagram

3. Geef je foto’s een persoonlijke inbreng

Je Instagram-feed kan ook een dagboek van je fotografie zijn of een gelegenheid om te laten zien wat er achter de schermen gebeurt. Geef volgers een inzicht – of een voorproefje – in je fotografie activiteiten of leg belangrijke levensmomenten en interessante dagelijkse scènes vast. Probeer je aan de 80/20 regel te houden: 80 procent van je foto’s moet gericht zijn op je fotografie, terwijl de resterende 20 procent persoonlijk of achter de schermen kan zijn.

Als je een meer persoonlijke kant wilt laten zien, zet dan een ander Instagram-account op of gebruik de functie Instagramverhalen. Instagramverhalen zijn ook een slimme manier om meer interactie met volgers op te bouwen.

4. Laat je smartphone thuis

Gebruik een DSLR- of spiegelloze camera om professionele foto’s van hoge kwaliteit te maken. Deze camera’s produceren nog altijd een aanzienlijk betere beeldkwaliteit dan smartphones. Ook geven ze je meer controle over hoe een afbeelding er uiteindelijk uit zal zien.

Je kunt de scherptediepte en sluitertijd aanpassen en je lenzen kiezen aan de behoeften van je situatie. DSLR’s en spiegelloze camera’s zijn ook veel beter geschikt voor fotografie bij weinig licht en voor inzoomen op een onderwerp. Omzeil de Instagram-filters en gebruik een bewerkingsprogramma om belichting, contrasten, schaduwen en helderheden aan te passen.

Fotograferen met RAW geeft je meer controle en flexibiliteit bij het bewerken omdat RAW-foto’s veel gedetailleerder zijn dan JPEG’s. Je kunt belichting, hooglichten en schaduwpartijen fijn afstemmen, delen van je foto wijzigen, de witbalans aanpassen en ruisonderdrukking toepassen.

camera-mee

5. Strategie van het posten van je berichten

Richt je op kwaliteit boven kwantiteit en publiceer regelmatig afbeeldingen, maar niet te vaak. 1 of 2 keer per week is een mooie frequentie. Relevante, hoogwaardige content heeft een grotere kans om een positieve respons te krijgen, waardoor je berichten hoger kunnen scoren in feeds van je volgers.

Het ontwikkelen van een berichten publicatie patroon of -routine helpt niet alleen om een gevoel van gemeenschap op Instagram op te bouwen, maar ontwikkelt ook je fotografie.

Wat ik zelf leuk vind aan Instagram, is dat het me ertoe bracht om regelmatig mijn fotografie te oefenen. Het laat me nadenken over mijn foto’s en wat ik probeer te zeggen.

De ochtend is het meest populaire moment van de dag waarop mensen naar Instagram kunnen scrollen. Afhankelijk van waar je woont of in welke tijdzone je wilt targeten, kun je ‘s ochtends posten voor een hogere betrokkenheid. Studies tonen ook aan dat zondag de dag is voor het grootste aantal interacties, evenals regenachtige dagen.

6. Gebruik de juiste bijschriften

Mensen besteden meer tijd aan een foto als er een aantrekkelijk bijschrift is om te lezen. Deel dus een verhaal of vertel kijkers over de foto wat het voor jou betekent. Geef ze iets om mentaal mee bezig te zijn om een echte interactie te stimuleren.

Bijschriften zijn een kans om een persoonlijker verband te creëren en een emotionele reactie van kijkers op te roepen. Als je een interessant bijschrift gebruikt, is de kans groter dat mensen het lezen of op de knop ‘Meer’ of ‘Like’ klikken, waardoor ze meer tijd aan je bericht besteden. Een andere geweldige techniek is om een open vraag te stellen om je kijkers aan te moedigen een bijdrage te leveren aan de antwoordensectie.

instagram-voor-fotografen

7. Gebruik hashtags

Hashtags of ‘#’ zijn een andere effectieve manier om betrokkenheid te vergroten en relevante volgers aan te trekken. Gebruik specifieke, populaire en geschikte hashtags om de zichtbaarheid te stimuleren. Dit is nog belangrijker geworden nu je specifieke Instagram-hashtags kunt volgen. Je kunt de locatie, het onderwerp, een gevoel, de klant, het merk, het bedrijf of zelfs de apparatuur als hashtag gebruiken. Hashtags verbinden gelijkgestemde gebruikers rond een specifiek onderwerp. Je kunt ook een hashtag gebruiken die uniek voor jou en je fotografie is.

Er is geen regel over het aantal hashtags dat je kunt inzetten, maar je kunt er maximaal 30 gebruiken. Zorg in ieder geval ervoor dat je hashtags relevant en specifiek zijn voor je foto en het publiek dat je wilt bereiken. Volgens een recente studie betekent het gebruik van 11 of meer hashtags ca. 400% meer bezoekers dan als je geen gebruik maakt van hashtags, en ongeveer 200% meer bezoekers bij het gebruik van 1 – 10 hashtags.

Naast hashtags die specifiek bij een bepaalde foto horen, gebruik ik zelf ook algemene hastags die ik bij iedere foto plaats. Ik gebruik hierbij zowel Nederlandse en Engelse woorden. Bedenk dus in welk deel van de wereld je volgers en potentiele volgers zich bevinden.

Hier een voorbeeld van mijn hashtags uit deze laastste groep: #LexarMemory #canonnederland #canonglobal #canon1dx #sportfotografie #canonphotographer #canoneurope #canoncps #canon_photos #canonpro #canonprogear #sportsphotography #sportfoto #sportsphoto #sportspicture

8. Bouw aan je community

Het opbouwen van een relevante community gaat over interactie, niet alleen over cijfers. Zoek naar fotografen die je bewondert. Volg ze, waardeer ze en geef commentaar op hun werk. Ze zullen in de meeste gevallen antwoorden.

Je kunt ook een community bouwen die is gerelateerd aan je fotografische onderwerp. Als je een portretfotograaf bent, volg dan portret gerelateerde accounts. Ben je een sportfotograaf, volg dan ook sportmerken. Het kan een geweldige manier van netwerken zijn door je naam en portfolio aan potentiële klanten te tonen.


9. Antwoord op commentaren

Het Instagram-algoritme identificeert berichten met hoge interacties (berichten die veel likes en reacties ontvangen) als kwaliteitsvolle, boeiende inhoud die mensen willen zien. Bovendien, als je foto veel interactie krijgt kort nadat deze is gepost, wordt deze aan nog meer van uw volgers getoond.

Neem de tijd om contact te maken met mensen die opmerkingen hebben gemaakt. Beantwoord hun opmerkingen, beantwoord hun vragen, waardeer hun reactie en bedank ze voor de tijd die ze hebben genomen om te reageren. Het is een goede etiquette en een mogelijkheid tot feedback. Doe hetzelfde in ruil door complimenten en doordachte opmerkingen te geven over hun berichten.


10. Vind Instagram Hubs

Hubs zijn Instagram-accounts die de foto’s van andere gebruikers beheren en delen, zoals een online galerij. Deze accounts bevatten foto’s die alleen betrekking hebben op een specifiek onderwerp of fotografie-genre. Zoek ze op, volg ze, communiceer met hen, gebruik hun speciale hashtag en hoop om te worden uitgelicht.

Het vergroot de zichtbaarheid van je account en helpt je relevante volgers aan te trekken. Ditzelfde geldt voor zogenaamde Influencers. Dit zijn personen met een visie en veel volgers. Zij hebben meestal een grote invloed binnen hun business of specifieke discipline.

11. Maximaliseer je Instagram profiel

Maak een goedwerkend Instagram-profiel dat je fotografie op zichzelf vertegenwoordigt en promoot. Kies een accountnaam die direct herkenbaar is en gemakkelijk te onthouden is. Gebruik indien mogelijk dezelfde naam op al je Social media-platforms. Selecteer een profielfoto – een van jou of je hoofdonderwerp – die je fotografie definieert.

Neem in je bio op wat je specialiteit is en waar je fotografie op gebaseerd bent. Maak het gemakkelijk voor mensen om je Instagramgegevens te vinden en contact met je op te nemen door je contactgegevens en een link naar je website toe te voegen, mocht je die hebben.

Vergeet niet dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Upload je beste foto’s, wees strategisch over wanneer en wat je post en communiceer met anderen.

Realiseer je wel dat het vertoeven op social media redelijk wat tijd kan kosten. Beperk je tot de meest belangrijke activiteiten die nodig zijn om te bereiken wat voor jou belangrijk is. Doe het doordacht. Om je heen gebeurt het echte leven 😉

Op mijn Instagram account richt ik me met name op het geven van tips over sportfotografie. Bij de meeste van mijn foto’s zul je dan ook een tip vinden over de betreffende foto. Sportfotografie en tips zijn mijn hoofdonderwerpen.

Kijk voor voorbeelden van foto’s, hashtags en profiel gerust op mijn Instagram pagina: https://www.instagram.com/fastglasspics/ Aangezien ik korte tijd terug met een nieuw Instagram profiel ben begonnen, is het aantal volgers nog beperkt en staan er slechts een stuk of 30 foto’s op.

Ik wens jullie veel fotografieplezier en volgers.

Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *