Hoe vaak heb je niet jezelf beloofd: dit jaar, of deze vakantieperiode begin ik met het ordenen van mijn foto’s! Echt! En? Is het ervan gekomen? Of ben je misschien gestart en weer gestopt, omdat het je te veel was. Dat laatste is vaak al een reden om er überhaupt niet aan te beginnen. Het is te veel, je weet niet hoe of waarmee je zal starten, of wie weet kan je computer het niet aan….

Tip 1: Plan 1/3 meer tijd in

Om aan je foto’s te werken, heb je tijd nodig. Logisch natuurlijk. Maar is het zo logisch dat je die tijd hebt?

Hoe meer dingen je te doen hebt, des te minder uren er in een dag lijken te zitten. Hoe vaak gebeurt het niet dat je tijd te kort komt omdat de dingen die je gepland had, meer tijd kosten dan je dacht?

De ‘Wet van Hofstadter’ zegt dat ‘alles altijd langer duurt dan je denkt, zélfs al houd je rekening met die Wet’!

Je kunt de regel aanhouden dat je meestal 1/3 meer tijd nodig hebt voor iets dan je van tevoren dacht. Wil je je foto’s ordenen – neem dus de tijd. Plan tijd in om met het organiseren te beginnen. Ga erover lezen, vraag advies, kom te weten welke mogelijkheden er zijn. Vervolgens neem je de tijd om te inventariseren waar je foto’s staan, en waar je ze – eenmaal geordend – wil hebben.

En dan begint het echte werk: het opschonen, benoemen, eventueel bewerken en verzamelen in mapjes.

ordenen foto's

Tip 2. Kies wat eerst moet met de Eisenhower Matrix

Even wat theorie. Om ervoor te zorgen dat je ook toekomt aan de dingen die niet urgent maar wél belangrijk zijn, zoals b.v. het ordenen van je foto’s, kun je gebruik maken van de Eisenhower Matrix. De methode is ontwikkeld door de toenmalig USA President. Hij zei over zijn taken: 'The urgent are seldom important, and the important are seldom urgent."

De matrix maakt een verdeling van je werkzaamheden in (niet) urgent en (niet) belangrijk. Bedenk je iets wat nog gedaan moet worden of krijg je een verzoek, vraag je dan af hoe urgent of belangrijk deze taak is. En zet hem (in je hoofd) op zijn plek in het schema.

matrix

De urgente zaken (I) doe je wel, daar hoef je niet over na te denken.

De niet urgente zaken (II), daar gaat het om. Het zijn vaak zaken die belangrijk zijn voor de voortgang van je werk, voor je ontwikkeling en voor het plezier in je werk. Ook het organiseren van je foto’s hoort in deze categorie thuis.

Niet urgent, en wel heel belangrijk om er regelmatig tijd aan te besteden. Zorg dat je eraan toe komt, door tijdblokken in te plannen, als het nodig is in kleinere stukjes.

De niet belangrijke zaken - besteed daar zo weinig mogelijk tijd aan, door ze bijvoorbeeld efficiënter te maken, te delegeren of te laten vallen.

Als je focust op de bovenste helft van de matrix (I en II), en je plant zorgvuldig en realistisch je belangrijke zaken in, dan bereik je je doelen!

Tip 3. Begin gewoon en kom naar de workshop

Natuurlijk kun je ook gewoon beginnen. Je ziet dan wel waar je tegenaan loopt. Maar ook dat begin heeft tijd nodig. Dus weet waar je aan begint…. Maak tijd vrij in je agenda en maak het belangrijk. Het is iets wat je al een tijd wil doen, en het kan zomaar zijn dat je het nog heel leuk gaat vinden ook.

En vind je het bovenstaande herkenbaar en ook heel lastig: geef jezelf dan onze workshop cadeau! Op 23 januari a.s. zijn wij er een hele dag om je te helpen te starten met het ordenen van je foto’s. Van tevoren inventariseren we hoe en waar je je foto’s momenteel hebt, en op de dag zelf krijg je tips, theorie, en vooral veel tijd samen met ons om aan de slag te gaan. Plan die dag vrij, en ook alvast wat tijd in de weken daarna. Want ben je eenmaal bezig…

Lees meer over deze workshop

PS. Mocht de Lockdown verlengt worden komt er gewoon een alternatieve datum.

Reacties (0)

Anderen bekeken ook

Meer artikelen over fotografie

Hij staat voor je klaar!
Oeps... Niet alle gegevens zijn correct ingevuld!
Foto! Clubmagazine Downloaden