In de jaren dat ik portretten fotografeer, heb ik een voorkeur voor half bewolkt weer. Want, zoals elke ervaren fotograaf weet, zijn wolken één grote softbox! Op 17 november had ik een afspraak met vlogger Sino Zeegenaar. Naast zijn youtubekanaal, beheert hij ook zijn Instagram-account waarvoor hij nieuwe foto’s nodig had. Sino benaderde mij en samen maakten we er iets moois van.

De voorbereiding

De avond voor de shoot checkte ik de weersvoorspellingen, wat zorgde voor lichte paniek. Stralende zon!

Om de ongetwijfeld harde schaduwen te compenseren, legde ik mijn reflectiescherm klaar samen met mijn flitser, zodat ik de mogelijkheid zou hebben om in te flitsen. De sfeer die Sino voor ogen had, was ‘urban’ met eventuele verlaten panden. Echter zijn deze locaties vaak illegaal, maar gelukkig beschikt Veghel tevens over prachtige openbare urban locaties.

We kozen voor twee locaties. Het overgebleven keukentje, als overblijfsel van een gesloopt huis en een in de natuur opgenomen spoorlijn van het ‘Duitse lijntje’. Ik klikte mijn favoriete portretlens, de Tamron telelens (70-300 mm), op mijn Nikon cropfactor camera. En na een snelle accu en sd-kaart check, kroop ik op tijd onder de wol.

De shoot

We spraken om 10.30 uur af op een centrale locatie in Veghel, waarna we ons verplaatsten naar het keukentje. Helaas werd het unieke keukentje vervangen door nieuwbouw. Een recente locatiecheck had dit probleem verholpen, maar gelukkig hadden we het spoor nog als plan B ingepland.

Voor deze locatie had ik me wel ingelezen. Zo wist ik dat de gemeente Meierijstad extra aandacht gaf aan deze locatie. Dus dat de locatie er mooi bij lag, was mij wel duidelijk. Terplekke werden we positief verrast met een prachtige vervallen houten goederenwagon. De eerste fotolocatie was bepaald! De omliggende natuur brak gelukkig de felle zon met spannende schaduwvlekken, wat een geweldig lichteffect creëerde op de goederenwagon.

We begonnen met een close-up. Hierdoor let zowel het model als de fotograaf op gedetailleerde houdingen, waardoor we beide wisten waar we aan toe waren. Omdat natuurlijk licht de basis is, wilde ik het spannende licht de hoofdrol geven in deze serie. Daarom liet ik Sino’s hoofd een klein beetje naar beneden draaien, kijkend naar de lens. Met voldoende ruimte tussen het model en de wagon, voor de scherpte/diepte.

Op deze manier werd het een spannend portret en was het ijs gebroken. Tijd voor het echte werk!

Exif gegevens: ISO 200 | 140 mm | F / 4.5 | 1/160 sec.

Sino Zeegenaar

Bewolking is mooi, maar de zon is fantastisch!

Geert van der Sanden

Mogelijkheden met hard licht.

Sino Zeegenaar Veghel

Met dit licht bleek veel mogelijk te zijn, waaronder tegenlicht. Dit licht geeft spanning en biedt mooie contrasten. Daarnaast vond ik het belangrijk dat Sino zich op zijn gemak voelde. Daarom liet ik hem qua houding dichtbij zichzelf blijven. Lekker nonchalant tegen de wagon aan hangend en kijkend op zijn horloge.

Ik vroeg of hij op het opstapje wilde gaan staan, want bij een full body shot vind ik het belangrijk dat overal wat gebeurt in het beeld.

Ik ben geen trein expert dus ik heb geen idee hoe deze uitstulp heet. Maar dat hij in combinatie met de donkere takken voor zowel diepte als balans zorgt, wist ik dan weer wel.

De lichte sneakers van Sino maken de sfeer nog stoerder.

Exif gegevens: ISO 200 | 86 mm | F / 4.2 | 1/160 sec.

Een andere hoek

Ik ging aan de andere kant van het model staan.

Ik vind het namelijk ook belangrijk dat het gezicht van mijn modellen goed zichtbaar is. Het gezicht is immers het belangrijkste onderdeel van een portret.

Ik maakte gebruik van het licht wat tussen de bomen door straalde. Ik liet Sino wederom tegen de wagon leunen, evenals de nonchalante houding. Maar ik wilde zijn gezicht perfect in het natuurlijke licht plaatsen.

De donkere details van de wagon zorgen voor de nodige harde contrasten in deze foto.

Exif gegevens: ISO 200 | 75 mm | F / 4.0 | 1/60 sec.

Sino Lifestyle

In de flow met fel licht

Sino Portret Youtube

Sino en ik zaten inmiddels in een heerlijke flow.

Het felle licht was voor mij inmiddels geen belemmering meer, maar een toegevoegde waarde.

De spannende en speelse lichtvlekken vielen mooi. En toen Sino even naar beneden keek, bevroor ik in feite dit moment door te roepen dat het een mooi beeld was.

Het licht viel namelijk prachtig over zijn gezicht en t-shirt. Tenslotte liet ik aan de linkerkant wat ruimte over voor de nodige diepte in de foto.

Na afloop van deze foto liepen we verder het spoor op.

Exif gegevens: ISO 200 | 70 mm | F / 4.0 | 1/160 sec.

Op het juiste spoor

Belangrijk bij shoots zijn in mijn opzicht ook de inbreng van het model zelf, de foto’s zijn natuurlijk ook voor zijn portfolio. Dus, mocht het model dat willen, is het belangrijk om ook naar zijn ideeën te luisteren. Zo wilde Sino een paar ‘actieshots’.

Ik liet hem naar me toe lopen. Ik instrueerde hem dat hij vooral langzaam moest lopen zodat ik kon zien wat het licht deed en zodat ik scherp kon stellen.

Ook de compositie vind ik belangrijk. Daarom liet ik Sino zien op welk punt ik de foto ongeveer wilde maken.

Ik zat op de rails voor een laag standpunt, wat voor diepte zorgt. Met de rails die vanuit de hoek de foto in leidt, neem ik de kijker mee naar het model. De lichaamshouding is natuurlijk en de voeten zijn goed in beeld. Want die actie wil je vastleggen.

Last but nog least vul ik in verband met beeldtaal ‘de lege ruimte’ op met herkenbare details, uit de tijd dat het spoorlijntje nog actief was.

Exif gegevens: ISO 200 | 110 mm | F / 4.2 | 1/320 sec.

Sino Lifestyle Vlog

De finale

Sino Zeegenaar met telefoon

De laatste foto moest de finale worden. Een lastige foto om te maken.

Doordat ik een compositie in mijn hoofd had, had ik weinig speling waarin ik Sino kon laten lopen. Ik zag in donkere boompartij aan de rechterkant en de takken aan de bovenkant een mooie kader. Ik liet hem langzaam voorbij lopen, lekker nonchalant met zijn telefoon in zijn hand.

Toen Sino langzaam voorbij liep, bleef ik foto’s maken tot hij het spoor over was. Deze foto zat bij die reeks foto’s. Sino’s hoofd komt mooi los van de achtergrond door de bovengenoemde natuurlijke kadering.

Het licht valt over zijn gezicht en samen kunnen we terugkijken naar een prachtige ochtend met geweldige foto’s!

Exif gegevens: ISO 200 | 130 mm | F / 4.5 | 1/500 sec. De

Fotobewerking

Mijn foto’s bewerk ik in Lightroom. Een selectie kun je maken in Lightroom, maar ik kies ervoor om deze rechtstreeks vanaf mijn sd-kaart te selecteren. De foto’s waarop mijn keuze is gevallen, importeer ik in Lightroom.

Het licht en de kleding contrasten deden mij besluiten om deze serie om te zetten in zwart wit. En nadat ik een foto had bewerkt, vond ik de bewerking zo mooi dat ik de ‘bewerkingsgeschiedenis’ kopieerde en plakte in de andere foto’s.

Zo kreeg iedere foto dezelfde sfeer en stijl. Dit vind ik namelijk van belang wanneer je in een serie werkt. Hier en daar plaatselijk het licht aanpassen (doormiddel van het ‘aanpassingspenseel’ en ‘gegradueerd filter’) en ik kon terugkijken op een prachtige serie. Vanwege het bijzondere licht, is dit mogelijk zelfs mijn beste shoot toe nu toe.

Moraal van het verhaal: Bewolking is mooi, maar de zon is fantastisch!

Voor een making of van deze serie, check de vlog van Sino op zijn youtubekanaal SINOLIFESTYLE. De foto’s zijn gemaakt op Time For Print (TFP) basis. Op deze manier kan zowel Sino als ik de foto’s gebruiken voor onze portfolio’s.

Reacties (0)

Anderen bekeken ook

Meer artikelen over fotografie

Hij staat voor je klaar!
Oeps... Niet alle gegevens zijn correct ingevuld!
Foto! Clubmagazine Downloaden