In The Picture: Chris Snoek

Vertel eens wat over jezelf.

Mijn naam is Chris en ben 24 jaar oud. Vroeger al geïnteresseerd in fotografie, maar nooit echt serieus iets mee gedaan of geleerd. Tot na mijn stage in Nieuw-Zeeland, waar ik wel mijn eerste spiegelreflex mee had maar lekker veilig alles op de automatische stand fotografeerde.

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotografie?

Na een Night Photography workshop ging er een wereld voor mij open. Wat doet nou die sluitertijd eigenlijk, en hoe werkt het diafragma? Daarna ging het best snel. Ik begon steeds meer te lezen over de hoe en wat van fotografie en met behulp van tutorials op youtube ben ik steeds meer gaan fotograferen.

Wat betekent fotografie voor jou?

Ik vind het fantastisch om een beeld te creëren van een landschap of stad dat andere mensen niet zien. De wereld is zo gehaast tegenwoordig. Mensen zien de schoonheid niet en razen er voorbij. Ik probeer het gevoel dat ik op dat moment ervaar in de foto te verwerken en probeer dit over te brengen met het eindresultaat.

Waarin vind je dat jouw werk zich van anderen onderscheid?

Vele fotografen vinden nabewerking ‘valsspelen’. Ik zie het juist als een middel om dat gevoel in je foto te stoppen hoe je het moment wanneer de foto is gemaakt hebt ervaren. Ik besteed dan ook veel aandacht aan de nabewerking en maak soms wel 4 versies van 1 foto. Daarna kan ik beslissen welke bewerking het beste bij het moment past.

Chris Snoek Kinderdijk

Bedenk je van tevoren wat je op de foto wilt hebben?

Ik vind het prettig als ik van te voren weet wat ik ga fotograferen. Op die manier kan ik alles van te voren plannen en bijvoorbeeld met het gouden of juist het blauwe uur aanwezig zijn op de locatie.

Je hebt zelf een website over goede fotolocaties; SpotShare. Hoe is dit ontstaan?

Ik kwam zelf vaak in de situatie waar er een mooie zonsondergang in de lucht hing. In de buurt had ik de fotogenieke plekjes allemaal vanuit alle hoeken al gefotografeerd, dus was eigenlijk op zoek naar een website waarbij ik snel fotolocaties in de buurt kon vinden. Tot mijn verbazing was er nog geen (goede) website waarbij je snel fotogenieke plekjes kon opzoeken. Toen ben ik zelf gestart met het idee, en een jaar later was daar spotshare.nl

Hoeveel mensen maken gebruik van Spotshare?

Het platform bestaat nog geen jaar en er zijn al bijna 300 leden. SpotShare wordt steeds meer bekend onder fotograferend Nederland en het aantal leden blijft maar groeien.

Wat voor locaties of onderwerpen spreken je het meest aan?

Juist de minder bekende fotolocaties spreken mij aan. Smalle mysterieuze straatjes in een grote stad of grote ruwe stenen aan de kust, plekken waarbij je haast zou denken dat het in het buitenland is. Die minder bekende plekken vind ik fantastisch, en hoop dat daar ook nog veel van worden ontdekt en gedeeld op SpotShare.

Wat of waar wil je absoluut nog eens een keer fotograferen?

Als ik heel Nederland heb gehad, dan zou ik graag willen reizen om ook de rest van de wereld vast te kunnen leggen!

Welke fotograaf is jouw grote voorbeeld of wie bewonder je?

Mijn inspiratie komt toch wel van fotografen als Albert Dros, Bas Meelker, Edwin Mooijaart en Martin Podt die de nabewerking echt onder de knie hebben en de meest fantastische creaties maken.

Chris Snoek

Wat doe je met alle foto’s die je maakt?

Als ik na het bewerken tevreden ben met een foto deel ik deze meestal op mijn social kanalen zoals instagram en facebook, maar ook de internationale fotografie platformen 500px en Flickr. Het gaat me dan ook niet om de hoeveelheid ‘likes’, vooral de waardevolle feedback is waar ik naar zoek. Alleen zo wordt je elke dag een beetje beter.

Wat zijn je toekomstplannen of wat kunnen we binnenkort van je verwachten?

Zelf ben ik elke dag bezig met SpotShare, om bestaande functies te verbeteren en nieuwe functies toe te voegen. Ik hoop door de gebruikerservaring op de website ontzettend goed te maken steeds meer terugkerende leden te krijgen en zo steeds meer fotolocaties van Nederland in kaart te brengen.

Waar kunnen mensen je werk vinden?

Ik zelf ben te vinden op Instagram, Facebook en 500px. Wil je op de hoogte blijven van de mooiste fotolocaties van Nederland, vergeet dat ook niet SpotShare te volgen op Instagram en Facebook 😉

En uiteraard aanmelden op www.spotshare.nl