Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotografie Vraagbaak › Gebruik van het statief › Antwoord op: Gebruik van het statief
-
Dit is zeker een interessant onderwerp, omdat ik ook onderweg de meest vreemde “statieven” voorbij zie komen. Het is iets waarop zeker niet bezuinigd mag worden. Die fout had ik in mijn beginperiode gemaakt en kwam met onscherpe foto’s thuis, waarvan de camera wel op een statief stond. Nooit gedacht dat het een “wiebele’ statief zou liggen. Van alles nagekeken waar het toch aan zou liggen, totdat ik er achter kwam dat het bij veel wind was en een keertje langs de weg waar auto’s passeerden. Het statief was niet daartegen opgewassen. Dus weg ermee.
Nu heb ik drie statieven. Van klein naar groot: Een Platypod Ultra, een Rollei Compact traveler mini M1 en een Benro Mach 3 TMA28A met een bal hoofd Sunwayfoto EB-44. <div>
De Playpod Ultra heb ik besteld bij PlatyPod zelf. Dus vanuit de US ingevoerd. Amazon verkoopt die ook, maar dan is het nog ruim tweemaal zo duur. Ik gebruik de Platypod voor laag aan de grond in kerken of musea waar geen statief gebruikt mag worden. In de natuur gebruik ik het ook, voornamelijk voor bloemen en paddestoelen. Hij zit altijd in mijn tas, waar ook ik heenga.De Rollei gaat mee voor alles waarvan ik vooraf al weet dat ik laag aan de grond ga fotograferen. Hij gaat dus mee als ik een bepaalde doel voor ogen heb, waarbij ik laag aan de grond wil zijn met mijn camera. Hij is zeer stevig en stabiel en makkelijk mee te nemen. Werkhoogte is 20-50cm.
De Benro gaat altijd mee. 95% van mijn foto’s neem ik met een statief. Ik neem graag de tijd ervoor en vind dat zo relaxed werken. Rustig de compositie bepalen enz. Zeker bij bracketing voor HDR vind ik het prettig. Soms laat ik de set staan en loop even rond om een bepaalde object van een andere gezichtshoek te bekijken. Als dat me wat lijkt, pak ik alles op en zet het op de juiste plaats. Hij is best zwaar, dat vind ik geweldig. Lekker een stevig ding. De voetjes, daar heb ik de spikes onder gezet en gebruik de rubberen dopjes nooit. Het balhoofd van Sunwayfoto werkt heel soepel en is zeer nauwkeurig af te stellen, zonder afwijkingen met een camera met een zware lens. Als ik met de cameratas op stap ben, zit de Benro in zijn eigen tas die makkelijk over de schouder mee te nemen is. Ben ik met de rugzak op stap, zit hij vast aan de rugzak.
</div>
- Dit antwoord is 4 maanden, 2 weken geleden gewijzigd door Bill Holtrop.