Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotobewerking Vraagbaak › Is Lightroom alles bepalend? › Antwoord op: Is Lightroom alles bepalend?
-
Blij te horen Michel dat jij een Nikoanian en Lightroomer bent.
Vanaf het eerste begin, jaren geleden, ben ik met PS en LR begonnen. Daar ben ik nooit vanaf geweken. Kwa camera’s echter wel. Ik ben begonnen met een Agfa Click, naar Sony en toen naar Canon, nog allemaal in de analoge periode en een Canon EOS was mijn eerste spiegelreflex. Toen de digitale tijdperk aankwam, ben ik doorgegaan met Canon. Pas in 2020 naar Nikon overgestapt en ben zeer tevreden. Ik werk nu met een Nikon D750 en blijf daar voorlopig bij. Interesse voor een mirrorless camera heb ik niet.
Terug naar Adobe en mijn vraag of die alles bepalend is. Ik denk dat ze niet meer alles bepalend zijn. Er zijn nu hele goede alternatieven. Zoals gezegd heb ik enkele getest. Ik vind het namelijk intersant om nieuwe (technische) snufjes te weten te komen, hoe ze dit of dat doen etc. Dus een maandje een proefversie testen vind ik wel leuk om te doen. Ik vind het ook leuk te weten wat anderen gebruiken en waarom. Soms leer je ervan en ik vind het om een bredere kijkveld hebben altijd goed is.
Na het testen van andere fotobewerkingsprogramma’s kom ik tot de conclusie dat er altijd wel iets is dat ze niet hebben en LightRoom weer wel. Ik merk ook dat Adobe voorop loopt in vele dingen. Andere programma’s komen er dan later ook mee. Toch kom je meer een meer tegen dat andere fotobewerkingsprogramma’s iets anders toegevoegd hebben, wat Lightroom niet heeft. Maar dan zitten we in het gebied van AI. AI maakt b.v. selecties makkelijker, maar gaat ook veel verder. En waar blijft dan de originele RAW foto dan? Maar dit is een andere discussie.
Over de aanschaf staat bij mij wel iets tegen. En dat zijn de maandelijkse betalingen. Ik koop liever iets en ben er dan van af. Maar daar tegenover staat, nu zekere in een snel ontwikkeld tijdperk waarin we nu leven, dat na een jaar je bewerkingsprogramma alweer een verouderde versie is. Dan moet je weer upgraden en daar betaal je weer voor. Eigenlijk dus een verkapte vorm van een abonnement. Ik heb foto-vrienden die wel eens een jaar overslaan. Wil je dus up to date willen blijven, dan ben je verplicht dat bij te houden. Of dat nu jaarlijks of maandelijks is.
Terug bij mijn vraag: Ik kom tot de conclusie dat LightRoom niet alles bepalend is, maar wel de meest gebruikte. Vele andere fotobewerkingsprogramma’s zijn nu ook hele goede te gebruiken programma’s om je RAW foto’s te bewerken. Het is maar waarmee je opgegroeid, gewend en tevreden mee bent. Daar zijn (maandelijks of jaarlijks)kosten aan verbonden als je up to date wil blijven en de nieuwste snufjes wilt weten en wil gaan gebruiken.
Voor mijzelf, ik blijf bij Adobe Lightroom Clasic en mijn trouwe Nikon D750.