Fotoclub Fotografiecommunity › Vragen en Discussies › Fotografie Vraagbaak › De niet doen criteria bij het gebruik van het statief. › Antwoord op: De niet doen criteria bij het gebruik van het statief.
-
Inderdaad wat betreft de middenkolom, en met een Ricoh-tje is dat echt wel voldoende, die laat een uitgeschoven carbon-middenkolom echt niet op en neer zwiepen.
Wat betreft volledig uitgeschoven poten: Het onderste segment is vaak erg/te dun, en dat bevordert de stabiliteit (van de opname) weer niet als dat doorveert 🙂 Statieven zijn gemiddeld wel beter geworden p dit punt, maar nog zeker niet perfect.
Vaak is het ook afhankelijk van de situatie ter plaatse wat de meest passende oplossing is (bv drukte, ondergrond, beschikbare ruimte, hoe hoog/laag standpunt we willen, etc)
Bv als ik in mn woonkamer een opstelling maak voor producten, dan zet ik schuif ik hooguit 1 segment uit, of geen enkel, en staan de poten (zo goed als) horizontaal of in ieder geval dicht bij elkaar; echt niks instabiels aan wat betreft de opname, ook niet met een stoeptegel als een K-1+grip of Z9 erop. Vol uitschuiven vergroot de kans dat ik erover struikel als ik even pauze neem, en dat is zeker niet goed voor de stabiliteit :))