• Wim Moerkerken

Lid
    19/02/2024 om 23:21 uur

Ha raadsman,

Om goed van jouw tips gebruik te maken, doe ik het in “stappen” zodat ik ook eventuele vragen gelijk probeer te stellen.

– Ik kan in raw fotograferen met 2 extra standen: standaard en fijn, dus 3 mogelijkheden. Met raw heb ik weinig ervaring omdat ik me meestal richt op “vooraf” instellingen en minder op die van de bewerking.

Maar: nooit te oud om te leren.

– Daarom ben ik des te blijer met de tip om met over/onderbelichting te werken, het scheelt duidelijk, bv met onderbelichting van -1 zijn de foto’s zichtbaar lichter!

– Ik zet de voorkeuze nu dus op S op 1/125, vroeger was dat toch de standaard sluitertijd?!

Mijn drive is bewegingsscherpte bij familiefoto’s, dan lijkt me 1/125 prima.

_ Mijn objectief heeft een lichtsterkte van 1:3.5/5.6 en een zoombereik van 14x140mm (ook van Panasonic).

Ik ben weer een stuk wijzer geworden, om niet eigenwijzer te worden, stop ik nu en ga zsm weer graag verder aan het werk met jouw tips Leo.

Tussen (), ik weet nog niet hoe ik de “vriendschap” moet regelen, kan jij mij dat even laten weten?

Erg veel bedankt!