Vandaag een blog waarbij bovenstaande foto centraal staat. Het is een foto van de Hovenring te Veldhoven. Een rotonde waarbij de fietsers bovenlangs en de auto's onderlangs gaan. Wat deze foto zo bijzonder maakt is dat de lichten van de auto's strepen zijn geworden, zonder dat de brug zelf overbelicht is. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van de functie 'Live Composition'. Lees hieronder hoe de foto tot stand is gekomen.

Laten we beginnen met de technische specificaties:

∑       Camera: Olympus OMD EM1 mark II (MFT sensor)

∑       Lens 7-14 mm (14-28 equivalent bij full frame)

∑       Instellingen:

o   De witbalans waarde is kunstlicht

o   De diafragma waarde is F16

o   de brandpuntafstand is 7 mm

o   De sluitertijd is 5 min.

o   de ISO waarde is 200

o   Foto output: RAW

o   Kleurruimte: AdobeRGB

Hier vallen de diafragma waarde, de sluitertijd en kleurruimte direct op. Hier ga ik later op in. 

Stap 1: oriënteren

Ik woon op een steenworp afstand van de Hovenring, dus ik heb misschien wel honderd fotoís van de Hovenring in mijn foto archief staan. Ik wilde nu een foto maken van de Hovenring met wat dynamiek. Ik wist dat je met lange sluitertijden lichtsporen kreeg (wie kent deze oefening uit nachtfotografie les nou niet ;-)). Na diverse poging kwam ik op de plek uit waar deze foto is genomen. De symmetrie van de ringbrug en de lichtsporen kwamen hier naar mijn mening het meeste tot hun recht.

Stap 2: het nemen van de foto

Voor deze foto heb ik diverse keuzes moeten maken

Om deze foto te kunnen nemen wil je een scherpe foto van voor tot achter. Dit kan door een hoog diafragma getal (bijvoorbeeld f16) of focus stacking. In  het laatste geval maakt de camera meerdere fotoís met andere scherpstelpunten en legt deze over elkaar tot één foto.

Daarnaast kun je een lange sluitertijd op verschillende manier bereiken. Namelijk wachten tot het donker wordt, met grijsfilters, lage iso en/of hoge diafragma waardes. Maar ook met 'Live composition'. Dit is een functie op mijn Olympus. Niet te verwarren met 'Live view' en 'Bulb' (functies waarbij je zelf de sluitertijd bepaalt). Met 'Live composition' maakt de camera meerdere fotoís en legt deze als lagen over elkaar heen.

Daarnaast heb je nog keuzes in je lens, compositie en belichting. Na wat passen en meten heb ik voor de volgende opstelling gekozen.

2017-10-10 20.24.21-3

Allereerst heb ik gekozen voor mijn extreme groothoek lens om zoveel mogelijk van de brug er op te krijgen. Daarna heb ik de camera op een statief gezet en horizontaal waterpas geplaatst, maar wel gericht naar beneden. Vervolgens heb ik hem op A gezet en het diafragma getal f16 gekozen. Dit omdat waardes hoger dan F16 (en lager dan F4) buiten de sweetspot vallen van deze lens. (Zoek maar op internet op wat de sweetspot van jou lens is. Het is een verschil tussen een scherpe en ragscherpe foto.)

Daarna ging ik op zoek naar de sluitertijd. Ik lette daarbij op of de histogram geen grote pieken had in onder- of overbelichte gebieden en of de belangrijkste onderwerpen (brug en lichtstrepen) goed belicht waren. Na een paar proeffotoís wist ik wat de sluitertijd moest worden. Zoals te zien op de foto waren de kabels met deze sluitertijden minder goed zichtbaar. Maar aangezien ze niet in het onderbelichte gebied vielen van de histogram, wist ik dat ik ze in Lightroom gemakkelijk op kon halen.

Deze sluitertijd heb ik ingevoerd en daarna heb ik de camera op M gezet en de sluitertijd op 'Live composition'.

Nu is het een kwestie van op de knop drukken en zien hoe de foto zich ontwikkelt. Want wat er gebeurt, is dat de camera achter elkaar fotoís gaat nemen en deze als lagen over elkaar heen legt. En deze foto wordt tevens getoond op het scherm. In dit geval zag ik dus na 10 sec, de eerste foto waar twee lichtstrepen op stonden. En na een minuut stonden er al 8 strepen op enz. Na 5 min (=50 foto's) vond ik de foto mooi en stopte ik het proces. De camera comprimeert de informatie van alle lagen tot één (normale) RAW foto.

2017-10-27 13.13.43-3 

Stap 3: de foto nabewerken

De foto is nog nabewerkt in photoshop Lightroom. Hier komen de instellingen RAW en AdobeRGB van pas. RAW spreekt voor zich, maar de kleurruimte is misschien voor de meeste lezers nieuw. De kleurruimte AdobeRGB is namelijk groter dan de standaard RGB. Vooral in de groene en rode tinten en dat zie ik op de fotoís terug.

De foto heb ik als volgt bijgewerkt. Ik heb de schaduwen met 30% opgewaardeerd zodat in deze foto de kabels van de brug beter zichtbaar werden. En de highlights heb ik met -20% gecorrigeerd zodat de verkeersborden en lichtstrepen minder uitliepen. Verder is een RAW foto naar mijn mening wat flets. Daarom fris ik de foto altijd nog even op met de volgende 4 correcties:

∑       de wit tinten +15%

∑       de zwart tinten -15%.

∑       helderheid + 30%

∑       levendigheid +20%.

Als laatste heb ik nog 20% ruis onderdrukking toegepast om de ruis uit vooral de donkere gedeeltes weg te krijgen.

En zo is de foto ontstaan!

_A100177

Hope you liked it. en ik ben benieuwd naar jullie 'live Composition' foto's

Reacties (3)

Your Avatar
Peter vd Hurk 3 november om 19:17

Als je deze functie niet hebt op je camera kun je eventueel gebruik maken van StarStax. Eigenlijk te gebruiken voor startrails maar in principe werkt het ook prima voor deze situatie (meerdere autolicht strepen).

Reageer hier op
Your Avatar
Vincent van Mullekom 4 november om 20:46

Dank je Peter. Goede toevoeging!!!

Reageer hier op
Your Avatar
Jasper Scheffers 7 januari om 11:20

Interessant om eens te lezen hoe andere zulke foto's aanpakken. Ikzelf ben niet echt een voorstander van een functie als "Live Composition" of "StarStax", maar het kan af en toe wel een oplossing zijn voor fotografische moeilijkheden. Ikzelf zou deze foto proberen te maken met een grijsfilter en een hele lange sluitertijd, het lastige is dan wel dat er voldoende verkeer moet zijn.

Reageer hier op

Anderen bekeken ook

Meer artikelen over fotografie

Hij staat voor je klaar!
Oeps... Niet alle gegevens zijn correct ingevuld!
Foto! Clubmagazine Downloaden