4 waanzinnige tips voor foodfotografie

Er zijn mensen die zeggen dat het fotograferen van eten saai is omdat foodfoto’s stillevens zijn en omdat er eigenlijk niets gebeurd op dat soort foto’s. Ik wil je laten zien hoe je met een paar eenvoudige foodfotografie tips interessante foto’s kan maken. Ik laat je onder andere zien hoe je wat actie aan je foodfoto’s kan toevoegen zodat het verhalende foodfoto’s worden waarin iets gebeurd.

Tip 1: Zet mensen op je foodfoto’s voor actie

Foodfotografie Tips
Foodfotografie Tip: Je kan mensen op de foodfoto’s bijvoorbeeld brood laten snijden of melk in de koffie laten schenken zodat er wat actie in de foto komt.

Het is erg makkelijk om foto’s met mensen te maken. Je kan een model fotograferen of jezelf. Meestal fotografeer ik alleen en heb ik geen hulp bij de hand, dus als ik mezelf op de foto zetten, moet ik iets bedenken om er voor te zorgen dat de compositie goed is en ik tegelijkertijd de sluiterknop kan indrukken.

Je kan dit op verschillende manieren doen. Voor al deze manieren geldt dat ik mijn camera op statief heb staan en de camera niet aanraak.

Gebruik een timer op je camera

Je hebt 10 seconden de tijd om naar je gemaakte compositie(opstelling) te gaan en zelf in de gewenste positie te gaan staan / zitten.

Gebruik een afstandsbediening voor je camera

Dit kan zowel met als zonder draad zijn. Ik geef zelf de voorkeur aan een draadloze afstandsbediening.

Verbind je camera met je PC, tablet of smartphone.

Je kan met de juiste software live view inschakelen zodat je bijvoorbeeld op je PC scherm hetzelfde ziet als door de zoeker van je camera. (Tethering) Dat is super handig want dan kan je precies zien hoe de foto er uit komt te zien en waar je moet gaan zitten voor een mooie compositie. Je kan dan de foto maken met je muis of als het via je smartphone doet kan je de foto maken met je telefoon. De meeste merken hebben eigen software waarmee je dit kan doen. Ik zelf fotografeer met Canon en ik gebruik EOS Utility om mijn camera te bedienen.

Foodfotografie Tip
Foodfotografie Tip: Je kan jezelf fotograferen terwijl je eten bereid

Tip 2: Fotografeer jezelf (lees hier hoe je dat doet)

Zorg er eerst voor dat alle instellingen op de camera, de lichtbronnen en de compositie goed zijn. Maak dan een paar foto’s zonder jezelf op de foto om te kijken of alles goed is zoals je het wil hebben.

Denk goed na waar en hoe je gaat scherpstellen

Ga je op het onderwerp (het eten) scherpstellen of stel je scherp op de persoon in je compositie (in dit geval jezelf)? Wellicht is nu beter om handmatig scherp te stellen (MF) in plaats van de automatisch (AF)

Maak gebruik van de timer en live view

Als je met twee handen iets wil doen om een goede foto te krijgen kan je het beste werken met een timer zodat je jouw handen vrij hebt. Via het scherm kan je dan je positie innemen voor de gewenste compositie. Experimenteer met verschillende houdingen en handelingen.

Food fotografie Tip Fotografeer jezelf in verschillende houdingen.
Foodfotografie Tip: Fotografeer jezelf in verschillende houdingen.

Foodfotografie Tips Kinderen kunnen ook helpen om mooie food-foto’s te maken.
Foodfotografie Tip: Kinderen kunnen ook helpen om mooie food-foto’s te maken. De koekjes op het stokje heb ik als traktatie voor de verjaardag van mijn zoon gemaakt. En natuurlijk wilde hij ze graag proeven tijdens de fotosessie.

Tip 3: Bevries de beweging in je foodfoto’s

Als je een flitser met speedlight (High Speed Sync) hebt of als het een zonnige dag is, kan je de spetters van de thee (koffie, water) proberen fotograferen. Als je fotografeert met natuurlijk licht en je hebt een flinke zon, dan stel je een bijvoorbeeld een sluitertijd 1/4000. Afhankelijk van wat je camera aankan kan dit zelf nog korter zijn.

Als je de foto gaat maken met een flitser zoek je in de gebruikershandleiding op bij welk vermogen je 1/4000 kan gebruiken. Dan kan je de beweging bevriezen. Je kan natuurlijk ook altijd experimentren met verschillende sluitertijden. Je kan ook iets creatiefs bedenken zoals bijvoorbeeld, op de foto waar het zeepaardje uit de melk springt.

Eten Fotograferen
Foodfotografie Tip: Laat beweging bevriezen in je foto

Tips om eten te fotograferen met korte sluitertijden
Foodfotografie Tip: Gebruik je creativiteit om de beweging te bevriezen in je foto

Tip 4: Maak foodfoto’s met levitatie en zwevende ingrediënten.

Je kan onderwerpen in je foto laten zweven / vliegen (ook we levitatie genoemd) zoals bijvoorbeeld ingrediënten die je toevoegd aan het eten dat je fotografeert. Hier heb ik alle ingrediënten en de hele compositie apart gefotografeerd en daarna in Photoshop alles bij elkaar gezet.

Eten fotograferen met mooie ingrediënten in je foto.
Foodfotografie Tip: Laat ingrediënten in je foto zweven.

Fotografeer honing op je foodfoto.
Foodfotografie Tip: Je kan ook honing van je een lepel laten vallen om de foto meer sfeer en inhoud te geven.

Wil je in contact komen met anderen die ook graag meer willen doen met Foodfotografie? Meld je dan aan bij onze club over Foodfotografie.

Meld je kosteloos aan via deze link: https://www.fotoclub.nl/clubs/foodfotografie

1. Hoi,
    Erg nuttig en handig artikel die vele mensen zal helpen. Ik ben mezelf sinds kort ook aan het verdiepen in food-fotografie. Maar omdat ik er nog niet heel lang mee bezig ben lukt dit mij nog niet zo goed. Nu ben ik bezig met een project waar ik food foto’s nodig heb. Is het makkelijker om dit op korte termijn te laten uitbesteden aan een bedrijf en daarna verder te kijken om dit zelf te leren?