In The Picture: Bram van Dal

Elke maand zetten zetten we een hobbyfotograaf In The Picture. Dit zijn mensen zoals jij en ik die graag fotograferen in hun vrijetijd. Wie zijn deze mensen? Wat voor foto’s maken ze? Ken jij ook iemand die een keer In The Picture gezet mag worden? Tip ons dan. Deze keer staat Bram van Dal In The Picture.

Wie is Bram? Vertel eens wat over jezelf.

Ik ben Bram van Dal, 37 jaar en ik woon in Eindhoven.

Bram van Dal

Hoe en wanneer ben je begonnen met fotografie?

Ik ben waarschijnlijk net als vele anderen begonnen als vakantiefotograaf. Op mijn laatste reis naar Cuba heb ik veel portret- en straatfoto’s gemaakt. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik begon met het volgen van een fotografiecursus bij het Centrum voor de Kunsten in Eindhoven. In 2014 kwam ik werkloos thuis te zitten en heb ik ervoor gekozen om een opleiding te gaan doen aan de Fotovakschool. Vooral om te laten zien dat ik niet, zoals vaak gedacht wordt, op de bank wilde blijven zitten maar ook om hiermee weer een diploma te behalen.

Wat betekent fotografie voor jou?

Fotografie zie ik vooral als een mooie manier om andere mensen te laten zien op welke manier ik om mij heen kijk. Ook kan ik kennis, inzichten en creativiteit combineren om uiteindelijk mooie sprekende foto’s te maken. Ik heb door fotografie ook mensen leren kennen en geleerd om, door middel van het spelen met licht en schaduw, het mooie van een persoon naar voren te halen. 

Waarin vind je dat jouw werk zich van anderen onderscheidt?

Veel van mijn modellen zijn mensen die het leuk vinden om gewoon eens bij mij voor de camera te staan. Dat betekent ook dat ze niet gewend zijn om te poseren en een soort masker opzetten. Ik weet de persoon achter dat ‘masker’ te fotograferen met alles wat die persoon in zich heeft. Het is, ook naar mijzelf kijkend, makkelijker om je anders voor te doen. Maar juist als je jezelf durft te laten zien ben je uniek. 

Mensen hoeven bij mij geen bijzondere poses aan te nemen. Normale en vaak onbewuste poses die je in het dagelijks leven ook zou kunnen aannemen zijn mooi genoeg. Plus, daar zit vaak de meeste overtuiging in. 

Bram van Dal

Je fotografeert veel portretten en modellen, hoe ben je hiermee begonnen en hoe werkt dat precies?

Mijn eerste fotoshoot was in 2014. Mijn model was een dame die de dag ervoor nog over de catwalk had gelopen in Amsterdam. Door deze shoot heb ik geleerd hoe belangrijk het is om het goed op te bouwen en je model centraal te zetten. In het begin van de shoot gun ik mezelf de tijd om de camera goed in te stellen. Ik geef bij het model altijd aan dat ik op dat moment wat minder zal communiceren zodat ik mijn camera ‘technisch’ goed heb. De tijd die je in het begin gebruikt om je camera goed in te stellen zie ik als winst tijdens het fotograferen.

Wat voor locaties of onderwerpen binnen jouw genre spreken je het meest aan?

Een locatie waar ik vaak te vinden ben is Strijp-S in Eindhoven. Dit zie ik eigenlijk als één groot decor waarbij, ongeacht hoe iemand gekleed is, er altijd wel een passende locatie te vinden is. Ik maak hier vaak castingfoto’s en filmische portretten.

Waar haal je inspiratie vandaan?

Als je naar mijn foto’s kijkt zijn er verschillende elementen die vaak terugkomen. Spelen met balans tussen licht en schaduw bijvoorbeeld maar ook het gebruik maken van lichaamstaal, hoe we communiceren, de manier van kijken en het spelen met een actieve houding zijn dingen die je in mijn foto’s vaak terugziet. Ik probeer ook te spelen met de rol van de kijken. Die is in mijn foto’s niet een simpele toeschouwer maar vaak juist onderdeel van de foto.

Als je hiervan uitgaat zijn er veel mogelijkheden om je te laten inspireren. Als het gaat om hoe mensen met elkaar communiceren zit ik regelmatig op een terras om te kijken op wat voor manier lichaamstaal hierin gebruikt wordt. Verder loop ik door het centrum van Eindhoven om reclameposters te bekijken. Ik ga dan bij mezelf na of het mij uitnodigt om een winkel binnen te gaan. Hier kun je op een heel eenvoudige manier de do’s en don’ts bekijken. Een mooi contrast zit er tussen de foto’s van Primark en de foto’s van Douglas. Douglas heeft echt over de foto’s nagedacht door het kleurgebruik, de lichaamstaal en het spelen met het gevoel van de kijker.

Daarnaast kun je op internet veel inspiratie opdoen: Pinterest, 500PX en Flickr zijn mooie manieren om indrukken op te doen qua sfeer, kleding, poses en eventueel locaties. Youtube is voor mij ook een belangrijke bron. Je kunt bijvoorbeeld presentaties kijken op B&H waarbij vooral Frank Doorhof, Jerry Ghionis, Sue Bryce en Dani Diamond mooie presentaties hebben gegeven. Onder andere over het spelen met de regels van fotografie, het creëren van een eigen stijl en hoe je gebruik kunt maken van je omgeving om foto’s meer impact te geven. 

Bedenk je van tevoren wat je op de foto wil hebben?

Nee, de dames en heren waar ik mee samenwerk zijn meestal vrij als het gaat om kledingkeuze. Afhankelijk van die keuze gaan we kijken of we een passende locatie kunnen vinden waar gespeeld kan worden met herhaling van kleuren en gewerkt met spiegelingen en reflecties of ritmes. Het model moet centraal staan in de foto en alles er omheen moet een aanvulling zijn om de foto te versterken. 

Bram van Dal

Bewerk je je foto’s en wat doe je eraan?

Ja, toen ik pas fotografeerde ben ik begonnen met Lightroom. Later heb ik Capture One leren kennen waarbij ik vooral de meerwaarde zag in het kunnen aanpassen van de kleuren in de highlights, midtones en shadows. Daarna heb ik Lightroom weer als basis gebruikt waarbij ik Photoshop ben gaan gebruiken voor de techniek frequence seperation. Dit is een techniek waarbij je de foto gaat splitsen in een laag bestaande uit kleur en een laag bestaande uit textuur. Deze techniek biedt veel mogelijkheden als het gaat om retoucheren, het toevoegen van extra textuur aan bijvoorbeeld haren en de techniek doordrukken en tegenhouden. 

Welke fotograaf is jouw grote voorbeeld of wie bewonder je?

Ik heb drie fotografen die ik vooral als stimulans zie om door te gaan met fotograferen. Dani Diamond, naast zijn mooie foto’s heb ik door hem kennis gemaakt met de techniek frequence seperation in Photoshop. Jerry Ghionis, op Youtube heeft hij drie presentaties: een waarbij hij vertelt hoe hij mensen poseert om ze zo voordelig mogelijk op de foto te zetten, een over hoe je met alle bestaande lichtbronnen kunt werken en als laatste een presentatie over hoe aanwezige elementen zoals spiegels, ramen en ritmes gebruikt kunnen worden om een foto te versterken. De laatste fotograaf is Sue Bryce, zij heeft een mooie presentatie gemaakt waarbij ze vertelt hoe je ongeacht hoe iemands lichaamsbouw is, diegene mooi op de foto kunt zetten. Daarnaast is zij ook iemand van wie je kunt leren als het gaat om het opbouwen van een verdienmodel als je verder wil in de fotografie.

Wat of waar wil je absoluut nog eens een keer fotograferen?

Graag zou ik in Europa, en misschien ook daarbuiten, de hoofdsteden willen gebruiken als decor om zo de charmes van zo’n stad te gebruiken voor mooie sprekende foto’s.

Wat doe je met alle foto’s die je maakt?

Op dit moment is het vooral het uitbreiden van mijn netwerk om uiteindelijk bij de juiste personen terecht te komen. Naast dat ik zo af en toe mijn foto’s laat afdrukken zijn ze vooral te vinden op Facebook, Instagram, Flickr en 500PX om zo een groot publiek te bereiken.

Bram van Dal

Wat is je favoriete website over fotografie?

Als het gaat om het opdoen van inspiratie zijn vooral Flickr, 500PX en F-Stoppers mooie websites. Als het gaat om lichtgebruik kan dat Strobox zijn. En verder blijft Youtube een mooie informatiebron om fotografiebreed inspiratie op te doen. Of het nu gaat om Photoshop leren of hoe je kunt fotograferen. Youtube blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie.

Wat is het belangrijkste wat je de afgelopen tijd geleerd hebt?

Het belang van tijd. Dat komt op meerdere manieren terug. Op het moment dat je iets wil gaan fotograferen jezelf de tijd geven om je camera goed in te stellen. Tijd heb je ook nodig om te weten welke stappen je moet zetten om je doel te bereiken. Daarnaast is tijd ook belangrijk om erachter te komen dat niet de camera of ik als fotograaf het verschil maak maar juist ik als persoon. En natuurlijk zorgt tijd er ook voor dat je nieuwe mogelijkheden gaat zien.

Wat is het beste boek dat je ooit over fotografie gelezen of bekeken hebt?

Ondanks dat ik dyslexie heb kijk ik regelmatig in tijdschriften om bij mijzelf na te gaan of foto’s me aanspreken of niet maar ik heb geen specifieke voorbeelden van boeken die ik ooit gelezen heb.

Wat zijn je toekomstplannen of wat kunnen we binnenkort van je verwachten?

Mijn doel is om uiteindelijk zowel achter de camera als fotograaf maar ook voor de camera als coach van modellen en acteurs actief te zijn. Ik zou graag mensen willen begeleiden in de vraag wat hen uniek maakt en ze laten zien dat ze meer kunnen dan ze zelf denken. Naast de camera zou ik ook andere fotografen enthousiast willen maken door middel van workshops en presentaties. Het zou mooi zijn als ik mensen kan leren dat zij zelf als persoon het verschil maken als het gaat om fotografie in plaats van de camera of de fotograaf.

Waar kunnen mensen je werk vinden?

Mijn website: https://www.bvdbvphotography.com/

Mijn portfolio: Flickr

Andere blogs

Reacties

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

  1. Ik vond het een erg leuke en leerzame Get The Picture bijeenkomst over portretfotografie. Bram presenteerde zijn werk en manier van werken erg enthousiast, met veel passie en leuke interactie. Ik ben daardoor zeker enthousiaster geraakt over portretfotografie.

  2. leerzame presentatie, gaaf om tips te horen van iemand die zelf nog niet zo lang bezig is!
    de waardevolle tips zullen zeker van pas gaan komen.

  3. Hallo Bram,
    Ik was zaterdag bij jou workshop (demonstratie).
    Erg genoten van de manier waarop je dat deed.
    Steeds contact met de groep en geen enkele vraag was te veel.
    Vooral met de demonstratie mbt het omgaan met je model heb je goed laten zien hoe je contact moet houden. Ook dat je het model zo natuurlijk mogelijk moet laten bewegen.
    Bedankt voor je heel persoonlijke workshop.
    Groetjes,
    Noud van der Bruggen