Review Canon EOS R6

Van Britt van Sprang van Canon Nederland mocht ik een aantal weken met de Canon EOS R6 aan de slag. Ik las ergens dat het apparaat is uitgeroepen tot beste camera voor sport- en natuurfotografie in 2021 en ik werd dan ook erg nieuwsgierig naar de prestaties. Daarnaast kreeg ik ook meteen de Canon EOS R5 mee, die op een aantal punten verschilt met de R6. Maar welke is dan het meest geschikt voor jou? Qua prijs verschillen ze in ieder geval nogal: de R5 koop je (body only) voor 4539 euro, de R6 body haal je voor 2739 euro in huis, wat een argument kan zijn voor de R6 als je budget een rol speelt.

Beide camera’s delen als gemeenschappelijke sterke punten een toonaangevend niveau van beeldstabilisatie met maximaal 8 stops dankzij een combinatie van objectief en het in-body IS-systeem, snelle continue opnamesnelheden tot 20 fps en geavanceerde tracking met het Dual Pixel CMOS AF II-systeem. Daarnaast hebben ze allebei de optie voor een stille sluiter, wat super handig is om vogels of ander wildlife niet af te schrikken.

Overeenkomsten / verschillen met de R5

1. Elke camera heeft ook zijn eigen unieke voordelen. De R5 kan over de gehele sensor 8K RAW-video opnemen. Je hebt ook de optie voor 4k op 120fps. De R6 is ook zeker niet slecht in het opnemen van video, maar toch minder indrukwekkend dan de R5. De R6 filmt 4K opnames op 60fps en 1080p (full-hd) op 120fps. Dit soort grote videobestanden vergen natuurlijk wel een zeer krachtige pc en een enorme hoeveelheid opslagruimte.
  2. Daarnaast het hogere ISO-bereik van de Canon EOS R6. De Canon EOS R5 biedt een ISO-bereik tot 51.200, uitbreidbaar tot ISO 102.400, terwijl de Canon EOS R6 een ISO-bereik tot 102.400, uitbreidbaar tot ISO 204.800 heeft. Een groter bereik zegt echter niet of de kwaliteit ook beter is, maar suggereert wel dat hij minder ruis zal creëren.

Dankzij de vergelijkbare sensortechnologie en de DIGIC X-processor biedt de Canon EOS R6 dezelfde kwaliteit als de Canon EOS-1D X Mark III en levert de camera de hoogste kwaliteit bij weinig licht, van straatfotografie tot sport, wildlife, reportages en bruiloften.

3. Daarnaast heeft de R6 heeft 6.072 selecteerbare AF-punten, de R5 maar 5.940. Canon zegt zelf dat de R6 net iets beter zou kunnen focussen in situaties met weinig licht dan de R5. De R6 zou kunnen scherpstellen tot -6.5EV terwijl de R5 dit zou kunnen tot -6EV.
  4. De R5 beschikt ook over twee kaartsleuven, waaronder een supersnelle CFexpress-kaartsleuf (plus daarnaast een SD UHS II aansluiting). De R6 gebruikt de SD-standaard voor beide aansluitingen en hij ondersteunt ook kaarten met UHS-II.
  5. Wellicht is het grootste verschil tussen de twee camera’s de sensorgrootte. De R5 heeft een up-to-date 45 Megapixel sensor, de R6 een vergelijkbare sensor die te vinden is in de Canon 1D X Mark III, namelijk een 20 Megapixel sensor. Allebei full-frame, maar wel verschil in kleine kwaliteitspunten. Het aantal megapixels is echter niet voor iedereen belangrijk, je merkt de 45 megapixels pas echt als je behoorlijk ingezoomd bijsnijdt of de foto’s heel erg vergroot uitprint.

De grote sensor van de R5 biedt veel voordelen voor fotografen die beschikken over de hardware om deze enorme resolutie en ultieme bestandsgrootte aan te kunnen. En die deze resolutie en detailniveaus ook nodig hebben voor extra nabewerking (je kunt bijvoorbeeld enorm bijsnijden waarbij je dan nog meer dan voldoende details overhoudt in de output).

De R6 heeft een kleinere fullframe sensor (20 Megapixel) die vergelijkbaar is met de Canon EOS-1D X Mark III spiegelreflex, waardoor handzamere bestandsgroottes mogelijk zijn, minder verwerkingstijd nodig is en betere prestaties mogelijk zijn bij weinig licht. Voor veel gebruikers betekent het een substantiële upgrade en een optimale balans, met een ruime resolutie voor grote afdrukformaten, mocht dat nodig zijn.

Canon EOS R6

De Canon EOS R6 is dus een 20 Megapixel fullframe spiegelloze camera, gericht op enthousiaste fotografen en videografen. Hij zit kwalitatief een beetje onder de Canon EOS R5, net zoals de EOS 6D kwalitatief wat onder de 5D spiegelreflex zit. De R6 biedt een goed afgeronde combinatie van functies voor beide disciplines (fotografie en film).

Na flink croppen blijft er toch nog erg veel detail over bij de R6 foto’s!

Na flink droppen blijft er toch nog erg veel detail over bij de R6 foto’s!

Belangrijkste specificaties Canon EOS R6

• 20MP Dual Pixel CMOS Sensor;
  • 8 stops beeldstabilisatie bij gebruik van RF-objectieven;
  • 5-assige in-body beeldstabilisatie;
  • Dual Pixel AF II met AI-getrainde onderwerp-tracking en 100% AF dekking. Scherpstellen in 0.05 seconde;
  • 1.053 automatisch geselecteerde AF-gebieden en 6.072 selecteerbare AF-punten (de R5 heeft er 5.940) die 100% van het beeld in beide richtingen bestrijken;
  • Uitgebreide oog-, gezichts-, lichaam- en dierendetectie;
  • 20 fps fotograferen met e-sluiter, 12 fps mechanisch;
  • 10-bit 4:2:2 interne opname in C-Log of HDR PQ;
  • 10-bit HDR foto’s in HEIF format;
  • EVF met 3.68 miljoen beeldpunten;
  • Gevoelig bij weinig licht dankzij maximale ISO van 102400;
  • Volledig gearticuleerd touchscreen met 1.62 miljoen dots;
  • Krachtige accu (vermogen van ongeveer 380 opnamen per lading);
  • Allround connectiviteit: ingebouwde 2,4 GHz Wi-Fi-verbinding voor eenvoudige verbinding met een smartphone of Wi-Fi-netwerk en USB 3.1 gen 2-verbindingen waardoor je de camera aan je computer kunt koppelen.

Wat is belangrijk voor een actie-camera?

Als je van sport- en natuurfotografie houdt (zoals ik..), dan vraag je je misschien af welke camera tegenwoordig het beste is voor deze twee genres. Actiefotografie kan ongetwijfeld een uitdaging zijn, zelfs voor de duurste camera’s op de markt, omdat je hierbij zeer specifieke vereisten nodig hebt.

Actiecamera’s hebben snelle autofocus-systemen nodig, hoge continu-opnamesnelheden, minimale black-out, grote camerabuffers, uitgebreide weerbestendige afdichting, solide bouwkwaliteit en de intelligentie om een onderwerp te kunnen identificeren en erop te kunnen blijven focussen. Er zijn natuurlijk meer topcamera’s die worden aanbevolen voor sport- en natuurfotografie. Wat in ieder geval belangrijk is voor een actie-camera is het volgende:

• Objectief-selectie-beschikbaarheid: hoewel dit geen camerafunctie is, is het misschien wel de belangrijkste factor bij het overwegen van een sport- en natuurcamera. Wat heb je aan een camera als je er maar een zeer beperkt aantal tele-objectieven op kunt monteren? De eerste factor waarmee je altijd rekening moet houden, is de algehele sterkte van het camerasysteem, dat sterk afhankelijk is van de beschikbaarheid van hoogwaardige objectieven;
  • Een krachtige Image Stabilizer. Zowel de R5 als de R6 hebben een in-body beeldstabilisatie (als eerste Canon-camera’s die dat hebben). Als je dit ook nog eens combineert met RF-objectieven die zijn uitgerust met IS, corrigeren camera en objectief parallel bewegingen en delen ze informatie tijdens het hele proces. Het praktische voordeel voor een actiefotograaf hiervan is dat je langere sluitertijden kunt gebruiken, bijvoorbeeld bij weinig licht, zelfs uit de hand;
  • Snel, responsief en aanpasbaar autofocussysteem (AF): je hebt een camera nodig met een geavanceerd autofocyssyteem met fasedetectie dat betrouwbaar is voor snelle actiefotografie. Het autofocussysteem moet snel en nauwkeurig zijn en in verschillende omgevingen consistent goede resultaten kunnen produceren. Hieronder een overzicht van de belangrijkste autofocusfuncties:
    • Fasedetectie AF / hybride AF-systeem
    • AF-snelheid
    • AF-betrouwbaarheid
    • AF-prestaties bij weinig licht
    • Onderwerpherkenning en volgen
    • Bereik van AF-focusmodi (eenkelvoudig, dynamisch, groep, et cetera)
    • Brede AF-puntdekking
    • Gezichts- / oogherkenning
  • Snelheid continu fotograferen (continuous), als het gaat om het fotograferen van sport en dieren in het wild geldt; hoe meer frames per seconde (FPS), hoe beter;

• Camerabuffer: snelle FPS alleen is niet voldoende als de camera niet langer dan een paar seconden continu kan fotograferen voordat de buffer opraakt. De camera moet dan ook een buffer hebben die groot genoeg is;
  • Snelle opslag van geheugenkaart: de camerabuffer is sterk afhankelijk van hoe snel data op de geheugenkaart wordt opgeslagen. Als de snelheid van de opslag op de geheugenkaart goed genoeg is, hoeft de camerabuffer niet erg groot te zijn. Kortom, hoe sneller de opslag, hoe sneller de foto’s naar de geheugenkaart worden overgebracht;
  • Sensorgrootte: het kunnen maken van schone, ruisvrije beelden bij weinig licht kan van cruciaal belang zijn bij het fotograferen van dieren in het wild. Een fullframe camera zal veel betere hoge iso-prestaties hebben dan een camera met een kleinere sensor. Tegelijkertijd zal een kleinere sensor met vergelijkbare resolutie en beter bereik bieden door de cropfactor, dus moet je de sensorafmetingen bij weinig licht evalueren versus het bereik;
  • Sensorresolutie (megapixels): terwijl sommige fotografen de voorkeur geven aan camera’s met een lage resolutie voor schonere foto’s, houden anderen van de mogelijkheid om afbeeldingen agressief bij te snijden bij het gebruik van camera’s met hoge resolutie;
  • Ergonomie: bij het fotograferen van snelle acties is ergonomie buitengewoon belangrijk. Je moet snel kunnen schakelen tussen verschillende scherpstelmodi zonder je ogen van de zoeker te hoeven halen. Je moet toegang hebben tot de meest kritische instellingen zoals cameramodus, iso, belichtingscompensatie en meetmodus wanneer de omstandigheden veranderen. Je moet vertrouwd zijn met de plaatsing van de knopen en je moet de kwaliteit van je vastgelegde foto snel kunnen beoordelen. De camera en het objectief moeten in je handen balanceren en ook bij statiefgebruik;
  • Robuustheid en weersbestendigheid; sport- en natuurfotografen moeten in allerlei uitdagende omstandigheden kunnen fotograferen, dus afdichting tegen weersinvloeden in zowel de camera als het objectief is buitengewoon belangrijk. Als je fotografeert in een drukke sporthal of vanuit en bewegend voertuig fotografeert, gebeuren er van tijd tot tijd ongevallen met stoten en vallen, en je moet kunnen vertrouwen op de robuustheid van je uitrusting om te kunnen blijven fotograferen;
  • Levensduur van de batterij: bij sport- en natuurfotografie raakt de batterij sneller leeg dan bij elk ander type fotografie, aangezien de camera altijd bezig is met het actief volgen van onderwerpen, het maken van veel foto’s en het constant openen en opslaan van vastgelegde beelden. Hoe langer de batterij in het veld meegaat, hoe beter;
  • Grootte en gewicht; in het algemeen zal een high-end spiegelreflex met een supertele-objectief groot en zwaar zijn. Hoewel kleinere sensorsystemen in vergelijking lichter en kleiner zullen zijn, zullen ze in vergelijking niet hetzelfde prestatieniveau opleveren. Je moet elk systeem evalueren op basis van je behoeften en budget. Houd er rekening mee dat de combinatie van camera en objectief praktisch moet zijn in het veld.

Er zijn nog wel andere camerafuncties en factoren te verzinnen, maar de bovenstaande zijn wel het belangrijkst om even in gedachten te houden.

Wanneer de R6 en wanneer de R5 ?

Samenvattend kies je eerder voor de R6 als de veel hogere prijs van de R5 het je niet waard is, omdat je die 45 megapixels en 8k RAW video niet echt nodig hebt. En als je actie- of sportfotograaf bent is de buffersnelheid van de R6 toch wel veel indrukwekkender dan die van de R5, hij kan in dezelfde tijd veel meer foto’s verwerken in de burst-stand. De resolutie is echter wel wat laag (zelfs lager dan die van de Canon EOS RP). Ook presteert de R6 net wat beter in situaties met weinig licht ten opzichte van de R5. Dat komt nu juist doordat hij wat minder megapixels heeft. Meer megapixels gaat namelijk ten koste van de prestaties op hoge iso.

20 megapixel bestanden zijn heel wat makkelijker te bewerken dan de 45 megapixel-foto’s van de R5, het vergt een veel minder krachtige pc of laptop. Plus dat je minder opslagruimte nodig hebt! Grote 45 megapixel-bestanden zijn handig als je bijvoorbeeld foto’s heel erg wilt kunnen croppen of uit willen laten vergroten. Croppen (of bijsnijden) is handig bij situaties waar je net niet het gewilde zoombereik hebt (tele-objectieven van 600mm zijn erg duur…) bij bijvoorbeeld wildlife-fotografie. Ook zijn de CF Express kaarten niet zo heel erg goedkoop; ze kosten tussen 500 en 800 euro en dan nog ben je beperkt in hoe lang je kunt opnemen.

Andere blogs