Het juiste licht met de Photographers Ephemeris

…vormen duidelijker naar voren dan midden op de dag. Lokale kennis, een goede planning en een dosis geluk zijn vaak onontbeerlijk om op het juiste moment op de juiste plek te zijn.

Voorbereiding landschapsfotografie

Er zijn verschillende applicaties en websites die gebruikt kunnen worden als voorbereiding voor het vinden en selecteren van locaties voor landschapsfotografie. Zo kun je Google Earth gebruiken voor het ontdekken van het gebied en mogelijke standpunten en zijn er verschillende applicatie op je smartphone te vinden voor het achterhalen van de tijdstippen van zonsopkomst en -ondergang op een specifieke dag, zoals MagicHour. Deze informatie bundel je dan om zo de ideale locatie en het ideale moment proberen te bepalen.

De Photographer’s Ephemeris

Dat moet handiger kunnen, dacht Stephen Trainor een paar jaar geleden. Samen met Croockneck Consulting ontwikkelde hij een applicatie die een aantal van deze toepassingen bundelt. De Photographer’s Ephemeris bestaat uit Google Maps kaarten (inclusief de hybride of terrein kaart) aan de linkerkant van de applicatie en geeft informatie over de zon- en maanstand (onder andere tijden van de zonsopkomst en – ondergang en maansopkomst en -ondergang) aan de rechterkant.

De reden waarom ik het programma zo handig vind is omdat het op de kaart laat zien waar de zonsopkomst en zonsondergang aan de horizon te zien zullen zijn. Hierdoor kun je redelijk goed plannen wanneer in het jaar de zon precies op de juiste plek staat (mits er geen wolken zijn die het zicht belemmeren) voor een bijzondere foto. Een ander voordeel is dat je alle locaties kunt opgeven (net zoals in Google Maps), niet alleen maar locaties (steden of bekende foto locaties) die een programmeur in de applicatie met zonnetijden heeft voorgebakken.

Als je de Shift toets ingedrukt houdt kun je trouwens zien welk deel de zon zal belichten als deze boven de horizon komt en je niet richting de zon wilt fotograferen. Zo kun je ook inschatten of een bepaalde plek wel of niet wordt belicht tijdens de zonsondergang of misschien wel de hele dag in de schaduw staat. Als je op de Details knop drukt krijg je trouwens een ander overzicht te zien waarbij je door de schuifbalk te slepen de beweging van de zon gedurende de dag kunt zien en zo kunt inschatten hoe laat je op een bepaalde locatie moet zijn. Het is trouwens wel aan te raden er altijd ruim van tevoren te zijn zodat je de tijd hebt om een goede plek te kiezen.

Het enige wat de applicatie niet kan is voorspellen of je de zon wel zult zien die dag. Maar er moet ook nog iets van toeval over blijven  Een prima applicatie voor serieuze landschapsfotografen, ik gebruik de applicatie bijna dagelijks om mijn foto’s te plannen of tijdens locatie scouts. De applicatie is namelijk ook te krijgen voor smartphone en tablet, al kosten deze apps wel geld. De Adobe Air variant voor desktops is geschikt voor Windows en Mac en is gratis.

Je kunt het programma hier gratis downloaden of naar de iTunes App Store of Google Play gaan.